Monday , 18 June 2018

Multidisciplinair trainen door Frank Heldoorn

Multidisciplinair trainen2

 Afgelopen weekend heerste Jorien ter Mors op 2 WK afstanden bij het schaatsen. Het ontlokte Yvonne van Gennip bovenstaande uitspraak. Naast dat uit het NRC stuk bleek dat “rustig” aan trainen veel effectiever kan zijn dan intensief trainen gaf het voor mij de bevestiging dat gedoseerd trainen met voldoende training ánders dan je hoofdsport(en) een dodelijke mix opleveren.

 Als triatleet ben je met 3 sporten natuurlijk al behoorlijk gevarieerd het lichaam aan het belasten, maar er zijn facetten van de conditiefactoren die minder geprikkeld worden. Op de fiets en lopend wordt er niet veel van de coördinatie gevraagd. Met de komst van de ligsturen werden de rompspieren nóg minder actief.

Alle triathlontrainers zullen beamen dat core training een essentieel onderdeel van de training moet uitmaken. Enkele jaren geleden ging ik voor zoonlief Niek op zoek naar een vorm van buiten spelen (leuk!) die zowel voor core als het hart-/longsysteem zou werken. Dat werd langlaufen en vanwege de weinige sneeuw die we hier hebben kwam daar al snel rolskiën (langlaufen op wieltjes) bij.

12744268_10204175953638856_3324669363646731192_n

Foto Irene Ittmann

Een completere duursport dan langlaufen/rolskiën ga je niet vinden. Voor alle eerder genoemde factoren als kracht en coördinatie, maar daarnaast ook voor het hart-/longsysteem een perfecte vorm van duurtraining in de periodes buiten het seizoen. Maar zelfs binnen het seizoen. Na een weekje indoor langlaufen en rolskiën in juli zagen we juist daarna een grote sprong bij de onderdelen zwemmen, fietsen en lopen.

N=1 maakt het natuurlijk geen gedegen onderzoek, maar er zijn talloze voorbeelden binnen en rondom onze sport die aangeven dat multidisciplinair trainen heel effectief kan zijn. De beste lopers uit de triathlonwereld zullen het NK 10km naar hun hand zetten. Terwijl ze hoogstwaarschijnlijk minder kilometers maken dan de Nederlandse toplopers hebben ze door hun gevarieerde hart-/longtraining betere voorwaardne gecreëerd en mogelijk door de afwisseling in training ook meer plezier, al kun je natuurlijk helemaal gek zijn van hardlopen. Dichterbij: Jorik van Egdom naderde vorig weekend NK winnaar op de 10km Michel Butter tot op 1 minuutje.

1501NoordsFestival-1440

Niek Heldoorn (33) op de lange latten

 Zit je al even tegen een plafond? Zit je tegen je grenzen aan qua belasting met lopen? Vind je krachttraining binnen dodelijk saai? Ga dan op zoek naar een “meerdere vliegen in één klap” tak van sport die jou dat extraatje brengt. Wij hebben dat gevonden in rolskiën en langlaufen. Hoe gaaf is het ook weer om grote vooruitgang te boeken als je iets nieuws oppakt!

 In het verleden heb ik het al eens geschreven: alle triatleten die zich solo los konden maken van de rest op de fiets hadden 1 ding gemeen: ze schaatsten ’s winters! Jan van der Marel, Axel Koenders, Erwin de Bruin om er een paar te noemen. Als broekie trainde ik ’s winters met Axel Koenders op de crossfiets. Destijds geen bewuste keuze en niet gedaan om bewust aan crosstraining te doen, maar de effecten mochten er zijn.

Dus aan allen met een ijzeren discipline (dat heeft iedereen die aan triathlon doet) de oproep “out of the box” te trainen. Het zal lijf en geest goed doen.

About Ruud de Haan

Ruud de Haan
De andere helft van het bekendste speakerduo van Nederland, zoekt elke maandag zijn stem terug, beweert zelf ooit aan triatlon gedaan te hebben, hoopt dat er geen beeldmateriaal bovenkomt van die Speedo-periode... ;-)

Leave a Reply