If it’s not on Strava, it didn’t happen, toch? Strava heeft haar statistieken over 2018 bekend gemaakt en veel van jullie hebben daar waarschijnlijk een bijdrage aan geleverd.
Afgelopen jaar hebben sporters op Strava elkaar 3,6 miljard kudo’s uitgedeeld. De foto die in 2018 de meeste kudo’s heeft gekregen is die van Chris Froome (zie boven).
In 2018 werden er elke seconde 25 activiteiten geüpload naar Strava. De gemiddelde tijd van een hardloopsessie bedroeg 49:49 minuten, waarin gemiddeld 8,2 kilometer werd afgelegd. De gemiddelde fietsrit duurde 1:37 uur en had een lengte van 35,2 kilometer. In totaal werd er in 2018 door alle Strava-Sporters samen 10,7 miljard kilometer afgelegd, verdeeld over 195 landen en 32 verschillende sporten.
Zondag is wereldwijd de favoriete dag om te hardlopen en te fietsen. Dinsdag lijkt kwalitatief de belangrijkste trainingsdag te zijn, dan werden namelijk de snelste tijden neergezet. Volgens Strava zou dat heel goed kunnen komen omdat veel mensen de maandag juist als rustdag gebruiken.
Een interessant gegeven is dat wanneer Strava-sporters samen met anderen trainden, de gemiddelde activiteit opmerkelijk langer duurde. De gemiddelde groepsrit duurde maar liefst 52 procent langer dan de gemiddelde solorit. Bij een hardloopsessie in een groep scheelde het 20 procent ten opzichte van een gemiddelde solosessie. De leeftijdsgroep 50-59 jaar nam het vaakst deel aan groepsactiviteiten (66,7 procent) en de leeftijdsgroep 18-29 het minst vaak (50,8 procent). Mannen (61,5 procent) ook iets vaker dan vrouwen (57,7 procent).
Het hardloop woon-werkverkeer op Strava nam dit jaar toe met 13 procent. Hardlopers lopen 1 tot 2 keer per week gemiddeld 7,7 kilometer naar hun werk. Fietsers fietsen wekelijks 3 tot 4 keer gemiddeld 14,4 kilometer naar hun werk.
En waar trakteren sporters zich op na een training? Bij hardlopers werd bier het vaakst vermeld in activiteitstitels, terwijl fietsers het bij koffie hielden. Maar ook een welverdiend stuk ‘cake’ ontbrak bij velen niet, dat woord werd daarna tenslotte het meest genoemd.
Hoop je komend jaar meer kudo’s te ontvangen? Zorg er dan voor dat je een Emoji in je titel opneemt, want activiteitstitels met Emoji konden gemiddeld op twee keer zoveel kudo’s rekenen dan titels zonder.