al ben ik vooral blij dat jullie niet weten wat er nog allemaal in mijn auto ligt, want als ik dat aan moet doen bij de finish…
1. In de laatste wedstrijden zagen we je met een rode clownsneus finishen en er bestaat zelfs een legendarische foto van jou met rode neus aan de finish van de Ironman Lanzarote. Wat is het verhaal hier achter?
[dropcap color=”#dd9933″]O[/dropcap]p een onbewaakt moment vorig jaar heeft Jan Van De Poel die neus gevonden in mijn auto en zijn vrouw vroeg zich af wat die neus in mijn auto lag te doen. In Viersel heeft Hans Cleemput me dan bij zich geroepen om het mysterie publiekelijk op te helderen. Toen is het idee ontstaan om met de neus te finishen bij de Ironman op Lanzarote. Als test heb ik hem vorig jaar al eens opgezet bij de finish van de 70.3 op Lanzarote en ik heb me toen voorgenomen om die neus op te zetten bij elke finish tot ik er een Ironman mee finish.
Mijn deelname aan de Ironman van Lanzarote is dit jaar na 3,8km zwemmen en 105km fietsen echter in het ziekenhuis geëindigd. De enige zaken die ik bij me had in het ziekenhuis waren mijn fietsschoenen, mijn trisuit en… mijn clownsneus. Oordeel zelf maar of het genoeg is voor een identificatie.
Ondertussen moet ik zeker nog tot 28 juni 2015 finishen met die neus, want pas dan is mijn volgende Ironman, in Klagenfurt, gepland.
Maar al bij al ben ik vooral blij dat jullie niet weten wat er nog allemaal in mijn auto ligt, want als ik dat aan moet doen bij de finish…
2. Wat is volgens jou de belangrijkste reden waarom triatleten over het algemeen zo’n belabberde bochtentechniek hebben in het fietsen?
[dropcap color=”#dd9933″]D[/dropcap]e reden waarom zoveel triatleten nog slechter bochten nemen dan ik zwem ligt volgens mij aan verschillende factoren. Er zal wel ergens een studie bestaan die iets met zwemmen en een verstoord evenwichtsgevoel beweert, maar dat is toch een beetje kort door de bocht, volgens mij.
Volgens mij is de grootste reden dat bochten nemen voor een enkeling heel natuurlijk gaat, maar voor de meesten is het echter een techniek waar aan gewerkt moet worden. Als je in een peloton rijdt en je na elke bocht een spurt moet trekken om terug bij de groep aan te sluiten ga je al snel beseffen dat je hieraan moet werken, maar triatleten doen dit nu eenmaal niet veel.
Voor velen is een fietstraining met een gemiddelde snelheid van 30km/u afleggen blijkbaar het ultieme doel van hun training (als ik Facebook en Twitter mag geloven), maar er wordt te vaak vergeten dat ook bij het fietsen aan techniek gewerkt kan worden
3. Wat is jouw favoriete grote zonde voor of na een wedstrijd?
[dropcap color=”#dd9933″]D[/dropcap]it is de vraag waar ik het langst over na heb moeten denken en ik kwam tot het besluit dat ik mijn zonden eigenlijk niet opspaar voor voor of na de wedstrijd. Ik leef eigenlijk nogal zondig het ganse jaar door.
Maar als ik dan toch iets zou kunnen vinden wat ik na het seizoen wel eens durf te doen, dan is het meer gaan werken. Maar ik heb niet de minste moeite om me dit dan ook weer te ontzeggen als het seizoen dichter komt. Ik zou er zelfs best mee kunnen leven om dit jaar een winterseizoen in te lassen.
Wie wordt het volgende slachtoffer voor de 3Quest?
Ik wil graag drie vragen stellen aan Kris Coddens
1. Waarom heb je beslist om je toe te leggen op het offroad triathlon circuit ?
2. Welk verschil merk je in de band tussen de atleten in het offroad circuit tov het wegcircuit ?
3. Wat is de grootste beginnersfout die je ooit gemaakt hebt ?