Het is een ietwat opvallende keuze, maar volgens de organisatie van Challenge Roth is het broodnodig: al vanaf de aankomende 2023-editie van de wedstrijd worden er geen externe media-motoren meer toegelaten op het parcours. Deze beslissing wordt gemaakt om de wedstrijd, vooral voor profatleten, eerlijker te laten verlopen. Het aantal juryleden op het parcours wordt verhoogd van 35 naar minimaal 50.
Volgens Race Director Felix Walchshöfer kan de wedstrijd alleen maar eerlijker worden als er minder media op het parcours rijdt. Sommige atleten zouden namelijk draft-voordeel van deze motoren kunnen hebben. “Vanaf 2023 worden er geen externe media-motoren meer toegelaten. In exacte nummers hebben we het over ongeveer veertig motoren.” De media-motoren van de organisatie, bijvoorbeeld voor de livestream, worden uiteraard nog wel toegelaten op het parcours.
Journalisten zullen het voortaan moeten doen met een zogenaamde ‘Media-Shuttle’: deze bus brengt hen naar de belangrijkste punten op het parcours, zodat, zo benadrukt Walchshöfer, zij hun werk nog steeds kunnen doen.