Een stuk of twintig journalisten, één toffe route dwars door het centrum van Amsterdam, een bezoekje aan het Canyon-kantoor in diezelfde stad en allemaal op een gloednieuwe Canyon Citylite:ON: voor Canyon een nieuwe stap in de wereld van de E-bikes en voor ons – journalisten – een aangename kennismaking met een onlangs gelanceerde en vooral hele fijne fiets.

Natuurlijk: de Canyon Citylite:ON is wel even iets anders dan je Speedmax of Aeroad, maar in het dagelijkse gebruik bijzonder fijn. Kun je meteen de auto laten staan als je na een lange trainingsdag nog even naar het zwembad toe moet of bespaar je energie wanneer je de kinderen van school ophaalt. De Canyon Citylite:ON is een gloednieuwe E-bike met een – we kunnen er niet omheen – strak en stijlvol design. Met een prijs van circa 3.000 euro verhoudt de Citylite:ON zich uitstekend tot de concurrentie binnen haar eigen segment en krijg je precies wat je van een  E-bike verlangt. Vorige week kreeg 3athlon.nl – samen met diverse toonaangevende media binnen de fietsenbranche – een eerste inkijk en mochten we zelf aan de slag op deze nieuwe E-bike.

Alle gemakken bij elkaar

Wat meteen in het oog springt bij de Canyon Citylite:ON, is de eenvoud van het design. Weinig poespas, maar daardoor zeker niet simpel: de fiets is een lust voor het oog. Minstens zo snel valt op hoeveel details je zelf kunt tweaken. Natuurlijk heb je de keuze uit een aantal kleurstellingen, maar het gemak waarmee je een mand, fietstassen, een kinderstoeltje of een telefoonhouder/oplader aan de fiets monteert, verdient meer dan lof. Ook de maatvoering is op en top: het ‘one size fits all’ concept is even simpel als doeltreffend, want je stapt zo op, stelt je zadel af zonder daar gereedschap voor te gebruiken en rijdt dus met het grootste gemak weg. Wel heb je de keuze voor een lage instap (vrouwenmodel) of hoge instap (mannenmodel) en daarbij kun je uiteraard gaan voor het model dat jou het meeste aanspreekt.

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen:

Goede aandrijving, ruim bereik

Kijk je verder dan dat, zie je dat de Citylite:ON is uitgerust met de nieuwe Bosch Performance Line 75 Nm/600W aandrijving met vier ondersteuningsmodi: met de Eco-stand rijd je gemiddeld zo’n 85 kilometer, de Tour- en Auto-mode zijn goed voor zo’n 53 kilometer en als je iets agressiever wil rijden, kies je de Turbo-mode, waarmee je nog steeds zo’n veertig kilometer op één accu rijdt. Die accu laad je overigens snel en eenvoudig op: dit kost je een uurtje of drie en omdat de accu zowel in als buiten de fiets is op te laden, kun je dat waar en wanneer je maar wil doen. Ideaal wanneer je in een appartement op driehoog woont: je kunt je fiets dus gewoon in de berging laten staan en neemt alleen de accu mee voor een recharge.

Tekst gaat verder onder afbeelding:

Verrijking voor het leven

Vooraf was ondergetekende wellicht wat sceptisch over de aanschaf van een E-bike. Waarom zou je die gebruiken? ‘We’ zijn toch sportief genoeg om gewoon de ‘normale’ fiets te pakken? Na de kennismakingstocht van zo’n 25 kilometer, dwars door het centrum van Amsterdam dus, is die mening 180 graden gedraaid. Fietsen op een Citylite:ON is een verrijking voor het leven. Het gemak waarmee je door de stad fietst – of door het buitengebied, natuurlijk – en even aanzet om een andere fietser of optrekkende auto voor te gaan: het voelt heel natuurlijk en vooral heel prettig. Gemak dient de mens en als je gemiddeld tussen de 10 en 20 uur per week traint – of zelfs meer – is het eigenlijk best wel fijn om af en toe ook wat rustiger aan te kunnen doen. Op de fiets naar het werk gaan wordt ineens een stuk prettiger, want niet bezweet aankomen is natuurlijk fijn.

Tekst gaat verder onder afbeelding:

Vrijwel geen onderhoud, ademt kwaliteit

De ondersteuning die de Cityline:ON biedt, is simpelweg fantastisch. Met het grootste gemak stuift de E-bike vooruit, terwijl je constant het gevoel van volledige controle houdt. Zelfs in de drukke straten van Amsterdam bleven we flexibel en wendbaar. Ondertussen ademt de fiets kwaliteit, volledig geruisloos en zo soepel als maar kan. De Gates CDC riemaandrijving – in plaats van een ketting dus – draagt daar zeker aan bij en biedt hoogwaardige kwaliteit die je van Canyon gewend bent. Minstens zo fijn is dat een dergelijke riemaandrijving vrijwel geen onderhoud vergt. De volledig in het frame geïntegreerde kop- en achterlamp maken het plaatje helemaal af. Dat het step-over model nog geen 22 kilo weegt en de step-through iets meer dan 21 kilo, bevalt ook goed: je tilt de fiets eenvoudig over een drempel of zelfs in de trein, zonder dat dit al teveel moeite kost.

Ook verkrijgbaar zonder aandrijving

Canyon zet met de Citylite:ON een hele grote stap binnen de wereld van de E-bikes. Geen wonder ook, want die markt is booming en potentierijk. Ben je toch meer van de oude stempel en fiets je liever zonder ondersteuning? Canyon biedt ook een Citylite aan, die voor een prijskaartje van 1500 euro met precies hetzelfde uiterlijk komt, maar dan zonder accu.

Je bekijkt beide modellen – per direct verkrijgbaar – hier.