Vandaag kan je nog terecht in Utrecht voor Bikemotion Benelux, één van de grootste Europese fietsbeurzen. Traditiegetrouw staan er naast een aantal prototypes en fraais dat gewoon op de markt te koop is ook dit jaar opnieuw racemonsters van grote namen te kijk. Triatleten kunnen onmogelijk om de stand van Storck heen waar de Aero 2, de fiets waarmee Faris Al-Sultan dit jaar in Hawaii tiende werd. Dit racebeest pur sang is vanaf februari ook voor de gewone sterveling te koop. Al dient die er dan wel € 7000 voor een frameset veil voor te hebben.
Storck ontwikkelde het frame van de Aero 2 speciaal voor de Shimano Dura Ace Di2-groep. Het minste dat je van de fiets kunt zeggen is dat het eindresultaat spectaculair is. Een aantal elementen maken dat meteen duidelijk.
Zo pakte Storck vorig jaar al uit met een triatlonfiets (de Aero) waarbij de voorrem volledig in de voorvork verzonken was. Dit systeem, een vondst van het Duitste THM-Carbones, valt het beste te vergelijken met een superlicht V-brake systeem. Het remsysteem bleek bij windtunneltesten dermate revolutionair dat bij Storck maar meteen het idee groeide om een volledig frame rond dit remsysteem én het Di2-schakelsysteem te ontwikkelen. Voortaan vind je het geïntegreerde V-brake dus ook achteraan.
Het oogje op de zadelbuis doet vermoeden dat er in een latere fase wellicht ook een goedkopere uitvoering van de fiets (dus zonder elektronisch remsysteem) op het programma staat, maar bij Storck houden ze wat dat betreft de kaken voorlopig stevig op elkaar.
Andere in het oog springende specificaties vind je in de voorbouw van de fiets. De hele stuurinrichting werd speciaal voor deze fiets ontwikkeld. Het stuur ien de armrests zijn in alle richtingen (hoogte, breedte, diepte) verstelbaar, wat heel wat posities mogelijk maakt. De fiets staat op Bikemotion zoals Al-Sultan die tijdens de jongste uitgave van de Hawaii Ironman afgesteld wilde hebben, compleet met deelnemersvignet.
Later volgend jaar komt het stuur ook als los verkrijgbaar item op te markt. Reken dan toch op een aanschafprijs van € 600. Dat lijkt veel, maar wanneer je op Bikemotion op andere stands duurdere sturen met met minder mogelijkheden ontdekt, wordt die prijs al snel "redelijk".
Dat het frame speciaal voor de Di2-groep werd ontwikkeld, blijkt uit het feit dat een andere bekabeling voorlopig totaal onmogelijk is. Anders dan traditionele onderdelengroepen werkt het Di2-systeem met elektrische leidingen en die zijn door hun geringe diameter makkelijker in de meest onmogelijke bochten te wringen dan gewone metalen kabels. Storck opteerde ervoor om de batterij van het Di2-systeem achter de zadelbuis te monteren. Bij andere fabrikanten met een Di2-tijdritter in het gamma wordt die steevast onder de liggende achtervork gemonteerd.
Storck koos voor de plaatsing achter de zadelpen omdat de Di2-batterij nergens op een fiets gemonteerd kan worden zonder de stroomlijn ervan te verstoren (op dit ogenblik is de Duitse internetaanbieder Rose Versand de enige met een raceframe met intern batterijvak. Tijdritters met een dergelijk vak ontbreken vooralsnog in het aanbod). Achter de zadelpen worden tijdens triatlons veelal bidonhouders en andere opbergmogelijkheden bevestigd. Onder de batterij-bevestiging werden dan ook twee oogjes voorzien om zo’n accessoires te monteren. Daardoor zit de batterij bij een volledig voor een wedstrijd opgezette fiets meteen toch wat verborgen.
Laatste in het oog (nou ja) springende detail zijn de speciaal voor Storck ontwikkelde Zipp-wielen met een velghoogte van 69 mm. Geen enkele andere producent of fabrikant heeft deze wielmaat in de aanbieding.
De velghoogte van 69 mm zorgt ervoor dat het wiel sterker is dan de klassieke Zipp 404, maar een stuk minder zijwindgevoelig dan de Zipp 808.
Dat deze set speciaal voor Storck werd ontwikkeld, blijkt verder uit het logo dat om de drie bolletjes in het Zipp-wiel werd geperst. Wie zei daar ook alweer dat het verschil in de details zit?
Wie een frameset aanschaft, krijgt voor de aankoopprijs van € 7000 frame, stuur, zadelpen en remmen. Wie er ook de Di2-groep en de Zipp-wielen bij wil, rept zich het beste naar de dichtsbijzijnde Storck-dealer voor een offerte op aanvraag.