bikemotion-44.jpgHet Duitse Fuji mag dan de reputatie steengoed maar superduur hebben, als het aan de Duitsers ligt, komt aan dat laatste deel van dat tweeluik vanaf seizoen 2010 definitief verandering. Tijdens Bikemotion werd het nieuwe gamma triatlonfietsen aan het grote publiek voorgesteld. Een gamma dat maar liefst uit vijf verschillende modellen bestaat. Ongekend.

winner_reed_with_bike.jpgTopmodel blijft ook dit jaar de D-6 Matt Reed, een signature model waarvoor de Amerikaanse triatleet Matty "Boom Boom" Reed tekende. Voor wie de naam Reed niets zou zeggen; de Amerikaan won in 2008 5 triatlons én het Amerikaanse nationale kampioenschap. Hij vertegenwoordigde de VS in datzelfde jaar tijdens de Spelen in Bejing en werd 5de tijdens de ITU World Championships. Een natte droom voor elke sponsor, zeg maar.
 
Enfin , die Reed dus, werd door Fuji aangezocht voor het ontwerp van een triatlonfiets. Waarom vraagt niemand ons dat ooit, vragen wij ons dan af. Hoe dan ook, de wetenschap die Fuji door die samenwerking opdeed, resulteerde in het 2010-gamma waarmee Fuji elke triatleet hoopt te bereiken.
 
Aan de onderzijde van dat gamma vinden we de aluminium Aloha-modellen. De Aloha 2.0 mikt met een prijs van € 1199 op de beginnende triatleet. Voor dat geld krijg je naast een hoogwaardig alu-frame een Shimano 105-groep en huisgemaakte aerowielen met lage velgen.
Iets hoger op de ladder staat de Aloha 1.0 (toegegeven, de nummering is verwarrend). Die wisselt voor € 1499 van eigenaar en biedt naast hetzelfde frame een Ultegra-groep, halfhoge Fuji-wielen én een zadelpen die twee postities mogelijk maakt. Daarmee is dit zonder twijfel het meest complete bikemotion-39.jpgaanbod op de markt in het segment beneden de magische grens van € 1500. Voeg daar nog eens de hoogwaardigde afwerking van lak en lasnaden bij en je begrijpt dat de fiets moeiteloos voor veel duurder kan doorgaan.
 
Hoger op de ladder staat de carbon D-6 reeks. Elk van de fietsen uit die reeks werd opgebouwd rond het frame dat Fuji met Matty Reed ontwikkelde.
Voor de prijs van € 2299 krijg je de D-6 Comp, een uitvoering met SRAM Rival-groep en Fuji Aero-wielen. De D-6 Pro voegt aan het frame een SRAM Red-groep en Reynolds Strike DV-wielenset toe. Daarvoor dien je dan wel € 4999 op te hoesten.
Helemaal bovenaan de ladder prijkt de D-6 Matt Pro, compleet met Dura Ace Di2, Zipp 1080 wielenset, Profile Cobra S-stuurinrichting en Fizi:k Arion triatlonzadel. Aan dat stukje vakwerk hangt een begrijpelijk prijskaartje van € 7999.
 
bikemotion-28.jpgDe D-6 reeks blinkt uit door de achter de voorvork weggewerkte voorrem en de in de staande achtervork geïntegreerde achterrem. Hier geen V-brake-systeem zoals bij Storck, maar wel een traditionele achterrem. Hierdoor ben je nietnoodzakelijk op één fabrikant aangewezen.
In de achtervork zelf werd boven de J in het Fuji-logo een opening voorzien waardoor je met een inbussleutel bij de stelschroef van de remschoenen kan komen. Ingenieus!
Andere fraaie details zijn de doorlopende zadelbuis waarover een carbon zadelpen wordt geschoven. Die maakt het mogelijk om zelfs ná het op maat afzagen van de zadelbuis nog te spelen met de hoogte van het zadel. Je zou immers de eerste niet zijn die na het zagen vaststelt: verdomme, te kort.