Het Japanse Shimano domineert samen met Campagnolo al jaren de markt op het vlak van de fiets’groepen’. Na enkele vergeefse pogingen van onderandere Mavic en Shimano zelf, komen ze nu toch weer op de markt met een elektronisch schakelsysteem. Geen haperende mechanische kabels meer. De enige kabels die je ziet, zijn elektrische.
De Dura-Ace Di2, zoals hij officieel gaat heten, komt vanaf januari op de markt. Het systeem bestaat uit een schakelsysteem in de remgrepen dat eigenlijk het zelfde aanvoelt als de “gewone” shifters. Alleen ga je geen kabel aanspannen of lossen om de derailleurs te verstellen. In plaats daarvan wordt een elektrisch signaal naar de desbetreffende derailleur gestuurd om de juiste versnelling te kiezen.
Het systeem “voelt” hoe de ketting op de tandwielen wordt gelegd, en callibreert zichzelf. Het probleem van fout schakelen door het uitrekken van de kabel moet dus tot het verleden behoren.
De stroom wordt geleverd door een oplaadbare Li-ion accu. Die heeft een autonomie van ongeveer 2000km. Met behulp van een gekleurde ledjes, wordt aangegeven hoe de staat van de batterij is. Wanneer je de batterij toch tot het laatste gaat uitputten, zal eerst de voorste derailleur dienst weigeren. Het systeem laat je dan enkel nog achteraan schakelen wat je toch iets meer flexibiliteit geeft.
Het geheel ziet er mooi en veel belovend uit. Hoewel de prijs nog niet helemaal duidelijk is, zal je voor de Dura-Ace Di2 groep ongeveer een 1000€ méér moeten ophoesten dan voor de gewone Dura-Ace.