We zijn om. Niet een klein beetje om, maar gewoon volledig om. Geen greintje twijfel zelfs: gravellen is voor triatleten een zeer fijne, alternatieve én effectieve manier om in de koudere en nattere maanden – al kun je natuurlijk ook perfect gravellen in de zomermaanden – aan je conditie te werken. De Canyon Grizl CF SL 8 Suspension, waar we de afgelopen maanden op konden fietsen, heeft ons dat inzicht gegeven en lang had deze gravelbike daar niet voor nodig. Dit was genieten met een spreekwoordelijke hoofdletter ‘G’ en van de eerste tot aan de laatste meter.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Liefde op het eerste gezicht
Oké, je hoeft deze review dus niet meer verder te lezen om te begrijpen dat we enthousiast – zeg gerust zéér enthousiast – zijn over de Canyon Grizl CF SL 8 Suspension, maar we vinden het belangrijk genoeg om je dat meteen duidelijk te maken. Dat heeft een reden: hoe graag we het gravellen de laatste jaren ook leuk wilden vinden, om daarmee onze trainingsmogelijkheden te verbreden, hoe lastig dat soms was. De Giant Revolt waarmee we eerder reden voelde hier en daar wat beperkt in de mogelijkheden: het frame kraakt hier en daar, hij voelt soms wel érg stijf en daardoor oncomfortabel bij hobbels en kuilen, en zo zijn er nog wat puntjes van kritiek. Hoe anders is dat bij deze Canyon Grizl CF SL 8: het was – en dan overdrijven we niet – liefde op het eerste gezicht.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Alles lijkt te kloppen
Zo gek is dat ook niet, want ook al is smaak natuurlijk een persoonlijk iets: over het algemeen vinden de meeste triatleten de designs van Canyon (uiteraard gaat het dan meestal om de TT-bikes, red.) meer dan stijlvol en dat geldt zeker ook weer voor dit exemplaar. De brede onderbuis met de wat smallere bovenbuis, de hogere velgen, de sportieve zadelpen, het strakke zadel: alles lijkt te kloppen aan de Canyon Grizl CF SL 8 Suspension.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Vernieuwend met voorvork: verende RockShox Rudy gravelvork
Het meest vernieuwende aan deze gravelbike is onmiskenbaar de verende voorvork: de RockShox Rudy gravelvork heeft een 30mm veerweg, biedt ruimte voor banden tot 50mm met 700C wielen en is compatibel met spatborden. De vork heeft geen lockout, maar dankzij de Maxima Plush dempvloeistof voelt ‘ie het terrein grandioos aan. Het zijn wat technische termen, maar we kunnen je één ding met een gerust hart zeggen: het comfort en de controle die je dankzij deze voorvork geniet, is eigenlijk ongeëvenaard. Hardere klappen als je door een kuil rijdt, een jump landt of een verhoogde bocht rijdt, worden perfect opgevangen. De druk wordt daarmee van je schouders, nek en onderrug afgehaald en zeker bij de langere gravelritten over wat ruiger terrein, is dat een enorme meerwaarde. Eenmaal met deze voorvork gereden, wil je eigenlijk niet anders meer.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Zwaarder: is extra gewicht een minpunt?
Tegelijkertijd komt deze voorvork ook met een nadeel: de Canyon Grizl CF SL 8 Suspension weegt 9.9 kilo en dat is 0.6 kilo meer dan de 9.3 kilo wegende Canyon Grizl CF SL 8, die dus geen verende voorvork heeft. Of je die 0.6 kilo daadwerkelijk ziet als een nadeel, is bijzonder persoonlijk: wij hebben niet de illusie dat we dat verschil merken. Op papier klinkt het als een groot verschil, maar in de praktijk zullen de meeste fietsers er vrijwel niks van merken. En als je daar vervolgens de enorme meerwaarde van het extra comfort – en vergeet ook niet het uiterlijk van de fiets, want de verende voorvork zorgt voor een extra stoer design – tegen afzet, is de keuze voor ons snel gemaakt.
Tekst gaat verder onder afbeelding
High-end fiets gekenmerkt door gebruiksgemak en comfort
Over gewicht gesproken: de keuze voor de DT Swiss G1800 Disc wielset is in dat opzicht een fijne. Deze wielen zijn relatief licht en zien er vooral ook strak uit. Met een interne velgbreedte van 24mm kun je hier met het grootste gemak high volume tubeless ready gravelbanden op gooien: wel zo fijn op een gravelbike. Het frame biedt ruimte voor banden tot 50mm met 700C wielen (45mm met spatborden, red.). Om dit te realiseren geeft Canyon aan op veel gebieden ‘grenzen te hebben verlegd’. Als voorbeeld daarbij wordt de dropped chainstay aan de aandrijfzijde genoemd: ‘extreem dun en biedt toch structurele ondersteuning en interne kabelbegeleiding’. Het is een beeld dat eigenlijk continu bij de Canyon Grizl CF SL 8 Suspension overheerst: het is een high-end fiets die zich kenmerkt door het gebruiksgemak en comfort.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Wat zeker ook fijn is, is dat de ketting bijzonder strak op z’n plaats blijft zitten: we hebben de gravelbike op alle terreinen geprobeerd (brede zand-/gravelpaden op de Veluwe, singletracks in de Lage Vuursche, mountainbikepaadjes in en rondom Zeewolde en ook stukken op asfalt) en nergens trilt of ‘klappert’ de ketting. Dat is mede te danken aan het clutchsysteem van de achterderailleur, maar het is vooral een fijne gewaarwording: juist omdat alles zo stevig en solide is, zorgt dat voor een zeer prettige rijervaring. Datzelfde geldt overigens voor het schakelen en remmen: alles werkt soepel en zonder problemen, ook na langere ritten door de modder en plassen. De Canyon Grizl CF SL 8 Suspension is trouwens standaard voorzien van een Shimano GRX 800 groep, bestaande uit een 48/31 crank en 11-34 cassette. Deze groep is vergelijkbaar met Ultegra.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Canyon Grizl CF SL 8 Suspension: de ‘bike to go’
Onder de streep is de Canyon Grizl CF SL 8 Suspension niet alleen een solide, betrouwbare en tof ogende gravelbike; hij is ook wendbaar en snel. Als je ooit wil spreken over een totaalpakket, is dat een term die hier op z’n minst op de plaats is. Deze fiets geeft je gewoon exact hetgeen je van een gravelbike verwacht of, beter gezegd, verlangt.
De Canyon Grizl CF SL 8 Suspenion heeft een adviesprijs van 3199 euro en is verkrijgbaar via Canyon.