Hij zit er vooral met veel, heel veel passie in, want Eric Jacobs heeft niet de illusie dat hij slapend rijk zal worden als distributeur van TORQ Benelux. Tegelijkertijd had hij het enorm jammer gevonden als TORQ, na in het verleden wat ongeregeldheden met de vorige distributeur, op zou houden te bestaan en dus runt Jacobs per 1 januari 2021, samen met zijn dochter Britt, de business.
Vragend naar de beweegredenen om dat te doen, blijkt al snel de passie die Jacobs heeft voor sportvoeding. Dat heeft hij naar eigen zeggen altijd al gehad. Vroeger tenniste hij veel, daarna sloop de klad er een beetje in, stopte hij met sporten en werd hij te zwaar, maar daarna ontdekte hij de duursport – ‘vooral fietsen’ – en begon ook zijn zoektocht naar de optimalisatie van sportvoeding. “De trainingen werden steeds langer en ook al ben ik nooit een topsporter geweest, ik had zelfs geen overdreven talent, kwam ik er al snel achter dat de juiste sportvoeding heel belangrijk is. Je begint dan een beetje te googlen en uiteindelijk kwam ik bij TORQ uit. De filosofie achter TORQ spreekt me enorm aan.”
‘Geen chemische zoet-, kleur- en/of smaakstoffen’
Die filosofie is eigenlijk gebaseerd op twee pijlers. Allereerst worden er geen chemische zoetstoffen, kleurstoffen en/of smaakstoffen aan de producten van TORQ toegevoegd. “We leveren fatsoenlijke producten, zonder toevoegingen. Dat heeft oprichter Matt Hart ooit zo bedacht en daar wordt nooit van afgeweken. Daar gaat hij ook behoorlijk ver in; we krijgen van klanten regelmatig de vraag of we recovery repen aan ons assortiment kunnen toevoegen. Toen wij daar op onze beurt bij Matt naar vroegen, bleek dat hij de repen alleen tegen een schappelijke prijs kon maken als er wél andere stoffen aan toe zouden worden gevoegd. Er zou dan dus aan de kwaliteit van het product gesleuteld moeten worden en dat is bij TORQ geen optie. Dan maar geen recovery reep.”
Wetenschappelijk onderbouwde samenstelling
De tweede pijler achter de filosofie van TORQ, is dat alle producten een wetenschappelijk onderbouwde samenstelling hebben. “In onze energy producten gaat het dan om een verhouding maltodextine tot fructose 2:1. Die verhouding zorgt ervoor dat het product goed wordt opgenomen door de darmen. Bij andere verhoudingen blijven de resten van de suikers in de darmen hangen en dan krijgen veel atleten na verloop van tijd darmklachten. Het gaat erom dat je in een uur rond de 90 koolhydraten binnenkrijgt en dat kan alleen in die verhouding twee staat tot één. Anders blijven de suikers zich in je darmen ophopen. Je ziet ook dat veel atleten met darmklachten uiteindelijk geen klachten meer hebben als ze overstappen op TORQ.”
Ook de recoveryproducten van TORQ hebben een standaard samenstelling, waarbij de verhouding koolhydraten tot eiwitten 3:1 is. “Het lastige is om atleten te laten inzien hoe belangrijk dergelijke verhoudingen zijn en om iemand te overtuigen dat die basis werkt. Het is een even lastige als leuke uitdaging”, legt Jacobs enthousiast uit. “De gemiddelde topsporter ziet het belang wel, maar bij recreanten is dat soms moeilijker.”
‘Op een oude fiets kom je ook boven’
De markt van de sportvoeding is dan ook flink aan het innoveren en staat nooit stil. Zo verwonderlijk is dat ook niet, legt Jacobs uit. “Alles kan natuurlijk. Je kunt ook sporten op een banaan en een witte boterham met jam. Maar, als je voor optimale benutting en optimaal rendement wil gaan, moet je ook kiezen voor optimale voeding. Je kunt de Mont Ventoux beklimmen op een oude fiets en dan zul je bovenkomen. Maar op een racefiets gaat het net even wat makkelijker en sneller. En zo werkt het ook met voeding.”
Jacobs, vroeger nog eigenaar van een groot bedrijf in ei-producten dat hij een jaar of zes geleden verkocht, hoopt de komende jaren meer en meer atleten in aanraking te brengen met TORQ. “We geloven heel erg in dit product. We zullen ook meer op events aanwezig zijn. Omdat we Bart Brentjens sponsoren zijn dat vaak fietsevents, maar we willen ook meer naar de triathlon- en marathonwereld gaan.”
‘Vooral voor de duursporter’
Eén ding is zeker; TORQ is een product dat vooral bedoeld is voor de duursporter. “Atleten kiezen vervolgens zelf of ze liever een gelletje of reep gebruiken. Heel belangrijk is ook de energy drink; het binnenkrijgen van voldoende vocht. Dat is, zeker bij de langere wedstrijden, de basis. Tijdens warme periodes zul je je 90 gram koolhydraten vooral uit drinken moeten halen. In de koudere maanden haal je die 90 gram koolhydraten juist meer uit voeding.”
Je bekijkt het volledige TORQ-assortiment hier. Daarbij heb je als consument de mogelijkheid verschillende boxen aan te schaffen, waarmee je kennis kunt maken met de diverse smaken die TORQ aanbiedt.