24_g.jpgDe 3e en voorlopig laatste vermogenmeter (zie ook Polar CS600P en Ergomo Pro) die we onder de loep nemen, is de PowerTap van het bedrijf Cycleops, een onderdeel van de Saris Cycling Group. Er zijn 3 versies beschikbaar. Het instap model is de PowerTap Pro (draad). De PowerTap SL is een lichtere versie (draad). Wij mochten van Veltec de Powertap SL 2.4 (draadloos) uitproberen.

Meetprincipe

powertap-hub.jpgPowerTap gaat het vermogen helemaal achter in de overbrengingsketen opmeten, in het achterwiel. De PowerTap zit verwerkt in de naaf van het achterwiel. Het vermogen wordt door de ketting en tandwielen overgebracht op de naaf. In de naaf zitten rekstrookjes verwerkt. Rekstrookjes hebben de eigenschap dat de elektrische weerstand verandert naar gelang de trekkracht die op wordt uitgeoefend. Op die manier gaat PowerTap de kracht meten die op de naaf wordt uitgeoefend en berekent daaruit het vermogen.

In de hub zit ook een bewegingssensor die omwentelingen van het wiel kan detecteren. Door deze sensor is het niet nodig om een extra snelheidssensor met een wielmagneet te gebruiken om de snelheid te meten.

Door dat bij het fietsen, het geleverde vermogen niet constant is (de meeste kracht wordt geleverd bij de neerwaarste beweging van het been), krijg je per omwenteling van de pedalen 2 pieken in het vermogen. Op die manier wordt de cadense gemeten. Vermits deze methode niet altijd 100% correct werkt, kan je bij de PowerTap een optionele cadense sensor bijkopen.

De hartslag wordt gemeten d.m.v. een borstband, die net als de hub, draadloos communiceert met de fietscomputer.

De draadloze 2.4GHz communicatie gebeurt volgense de ANT+ standaard, die ook door SRM en de nieuwste GPS’en van Garmin wordt gebruikt.

Nauwkeurigheid

Het PowerTap  systeem maakt deel uit van het kracht overbrengingssysteem van de fiets. De krachten worden op, door PowerTap geijkte rekstrookjes, uitgeoefend, waardoor de meting heel nauwkeurig kan gebeuren. Volgens de fabrikant heeft het systeem een afwijking van ±1,5%.

Om steeds een zo goed mogelijke meting te hebben, wordt aangeraden om voor elke rit een callibratie uit te voeren, om de nauwkeurigheid van het systeem te kunnen blijven garanderen.

Hoewel we geen labo hebben om echt nauwkeurige metingen te doen, hebben we toch geprobeerd een soortgelijke test te doen met de verschillende systemen. We hebben een Tacx i-Magic gebruikt om een zelfde training op te fietsen. Uiteraard is die Tacx ook niet gecallibreerd en dient dus maar ter referentie.

Wat we konden opmaken uit deze test, is dat de waarde die de PowerTap aangaf, een 40-tal Watt lager was dan wat de Tacx aangaf, maar dat dit verschil ook bij alle vermogens hetzelfde bleef. De grafiek van de PowerTap volgt dus de grafiek van de Tacx, maar dan 40 Watt lager.

De Ergomo vertoonde een gelijke trend, maar gaf steeds 10Watt meer aan dan de PowerTap. Dit is logisch te verklaren. De PowerTap zit helemaal achteraan in de overbrenging (achterwiel), waar de Ergomo vooraan in de overbrenging zit (trapas). Er gaat een deel energie verloren aan wrijving in ketting en tandwielen, dus er komt minder vermogen op het achterwiel dan dat er in de trapas wordt doorgegeven.
powertap.png

De rode lijn geeft het vermogen volgens Tacx weer

Montage

Het hele PowerTap systeem zit in de hub van het achterwiel gemonteerd. Je kan de naaf  afzonderlijk kopen en zelf een wiel naar keuze laten spaken met deze naaf. Dit is echter niet vanzelfsprekend.
Er is ook de mogelijkheid om de PowerTap in een reeds gespaakt wiel te kopen. Veltec biedt paketten aan met een aantal verschillende Easton velgen. De PowerTap kan eveneens geïntegreerd worden in FFWD en Zipp volle wielen.

Functies

 

Vermogen
Op het display kan je realtime het geleverde vermogen aflezen. Het computertje houdt ook het gemiddelde en maximaal getrapte vermogen bij. Ook de verbruikte energie in Kcal wordt gemeten.

Hartslag
De PowerTap geeft enkel de realtime en gemiddelde hartslag weer.

Fietsgegevens.
Op de PowerTap kan je de snelheid (realtime, gemiddeld en max), cadense (realtime en gemiddeld), de ritafstand en de duur van de rit aflezen.

De PowerTap heeft de meest essentiële basisfuncties, maar niets meer dan dat.

De PowerTap computer

 

powertap-computer.jpgDe PowerTap computer is klein, licht en compact. Het display is relatief klein maar wel goed leesbaar. Er zijn maar 3 info velden en het display kan ook maar heel beperkt worden aangepast. Het  bovenste veld is het vermogen veld. Je kan er enkel het realtime, gemiddelde of maximale vermogen weergeven.
De middelste veld is het snelheidsveld. Hier kan je weer kiezen tussen realtime, gemiddelde of maximale snelheid.
Het onderste veld is het multifunctioneel veld. Hier kan je kiezen tussen hartslag, afstand, ritduur, cadense en de klok.

Op de PowerTap computer staan 2 vrij kleine bedieningsknoppen. De basisfuncties, zoals het selecteren van de info in de 3 velden, gaat vrij intuïtief.
De menu structuur is echter heel cryptisch en niet echt gebruiksvriendelijk. De menu’s worden niet met woorden maar met cijfers 1 tot 5 aangegeven, zodat je er de handleiding moet bijnemen om met de computer overweg te kunnen.

Software

De bijgeleverde software heet PowerAgent. De software is geschreven in Java, waardoor ze kan draaien op Windows, MacOS en zelf op Linux.

Om de data over te laden op de PC, wordt de PowerTap computer op een docking houder geplaatst. Deze docking is via een USB kabel verbonden met de PC. De USB is echter een emulatie van een seriële communicatie die wel perfect werkt, maar eerder traag is.

De mogelijkheden van de software zijn eerder beperk. Je kan PowerAgent eigenlijk alleen maar gebruiken om een training in detail te gaan bekijken. Per training krijg je een mooie samenvatting en een overzicht van de vermogen en hartslag verdeling gedurende die training.
In de grafiek-mode kan je de training in detail gaan bekijken.

Wat we vooral missen zijn functies om statistieken en trendanalyses te maken.
Milieu
De PowerTap SL 2.4 gebruikt de draadloze 2.4GHz zendtechnologie. Zowel in de hub als in de computer zitten dus batterijtjes. Er wordt gebruik gemaakt van knopcellen. Deze zijn niet herlaadbaar.

Conclusie

De PowerTap SL 2.4 scoort vrij goed op vlak van nauwkeurigheid. Het toestel biedt de basisfuncties die echt nodig zijn, maar daar houdt het bij op.

De PowerTap SL 2.4 begint vanaf 1.499€ (met enkel de naaf).

Met Easton EA50 achterwiel : 1.599€
Met Easton EA70 achterwiel : 1.649€
Met Easton EA90SL achterwiel : 1.699€
Met Easton EA90 Aero achterwiel : 1.699€
Met Easton EC90 Aero achterwiel : 2.399€

De goedkoopste PowerTap Pro heeft de zelfde functionaliteit, maar is niet draadloos. Deze begint vanaf 1.099€ (enkel met naaf). De lichtere versie PowerTap SL begint bij 1.299€ (enkel met naaf).

Meer info op www.cycleops.com en www.veltec.be