De Nederlandse titanium-framebouwer Van Nicholas presenteerde op Bikemotion de Blaze, een rechttoe rechtaan triatlonframe dat naar believen als frame, frameset of als complete fiets verkrijgbaar is.
Van Nicholas is een erg jong bedrijf. Nadat Airborne een aantal jaar geleden ter ziele ging, nam Jan-Willem Sintnicolaas de fakkel over en zette met Van Nicholas een doorstart op.
Vorig jaar gooide Van Nicholas op Bikemotion al hoge ogen met de Chinook, een fraai ogende allround racer. Dat de Chinook meteen de meest betaalbare titanium racer op de markt was, zorgde voor de nodige aandacht.
Dit jaar tapte Van Nicholas uit een ander vaatje. Met de Blaze, meteen het eerste multisportframe van de Nederlandse constructeur, mikt Van Nicholas op het topsegment, zonder daarbij onbetaalbaar te worden.
De Blaze werd opgebouwd uit 3AL/2.5V Titanium buizen (hetzelfde materiaal als de Litespeed Saber en de Quintana Roo TiPhoon). De zithoek bedraagt 76 graden, en is daarmee gerust agressief te noemen. Meest opvallend waren de interne kabelgeleiding en de fraai uitgewerkte uitvalpatten op de achtervork.
De prijsstelling van de Blaze kan zonder al te veel moeite “democratisch” genoemd worden. Voor een los frame betaal je €1784. Een frameset met Easton EC90 aerovork en balhoofd kost €1951.
Dat lijkt veel, maar als je die prijs vergelijkt met die van framesets van Litespeed (€2999) of Quintana Roo (€3749) dan zie je die prijzen toch in een ander licht.
Toegegeven, een Van Nicholas heeft (nog) niet de reputatie, de geschiedenis en de uitstraling die andere titanium-aanbieders wel hebben, maar daar wordt hard aan gewerkt.
De Blaze is verder ook als complete fiets te verkrijgen, in Shimano 105, Ultegra of Dura Ace-afmontage of met Campagnolo Veloce, Centaur of Record. Prijzen variëren van €2949 tot €4257, naargelang de afmontage.
We hopen de Blaze binnenkort te kunnen testrijden voor een uitgebreid verslag.