zpr2c_x.jpgEr zijn zo van die dingen waarvan je denkt: hier is geen verbeteren meer aan. Shifters bijvoorbeeld. En dan blijkt plots dat het toch weer beter kan…
Tot voor kort gebruikte al wie een tijdritfiets hanteerde, of wie shifers op zijn bar-ends liet zetten, een schakelsysteem dat in verdere of dichtere mate familie was van het SIS-systeem dat Shimano in 1984 aan de wereld voorstelde.
Het principe is gekend: commandeurs op het uiteinde van de bar-ends die je op en neer beweegt om te schakelen.Niet meteen écht aero. Wie woor aerodynamica opteerde, kon enkel de DI2-elektronische tiptoetsen overwegen. Voortaan is er ook voor wie niet aan elektronisch schakelen denkt een oplossing. Maak kennis met de Zipp VukaR2C.

Het idee is simpel. Een veermechanisme binnenin de shifter zorgt ervoor dat de R2C na elke schakelbeweging mooi terugkeert naar de center-positie. Daarmee snapt u wellicht meteen ook de typebenaming.
Het voordeel hiervan is dat de shifter, onafhankelijk van het gekozen verzet, steeds mooi rechtuit wijst en zo een optimale luchtgeleiding bewerkstelligt. Dit klinkt misschien onbelangrijk, maar volgens Zipp zelf levert dit een aerowinst van 6 seconden over een afstand van 40 kilometer op. En laten we daar nu met zijn allen wel van dromen…
Zipp kwam tot dit cijfer door shifters in de windtunnel te vergelijken met shifters die in een hoek van 30 graden stonden geschakeld. 6 seconden in een windtunnel mag dan niet gelijk staan aan 6 seconden in de realiteit, omdat ook de hand van de fietser een invloed op de luchtweerstand uitoefent, maar dat de shifters een voordeel bieden, is een feit.
Met een gewicht van 180 gram is de R2C 5 gram zwaarder dan de Dura Ace 7900 TT-shifters en maar liefst 41 gram zwaarder dan de SRAM 900 TT-shifters. Aero kost dus gewicht. De R2C is zowel Shimano- als SRAM 10-speed compatibel en kost € 397.