Even een bezoekje brengen aan een familielid of vriend die afgelopen weekend meedeed aan Ironman 70.3 Westfriesland, is voor een flink aantal bezoekers uitgedraaid op een duur uitje: handhaving schreef afgelopen zondag namelijk meer dan honderd parkeerboetes uit aan automobilisten die in de berm, half op de stoep of in het gras stonden geparkeerd. Coulance is er niet; de gemeente Hoorn geeft aan dat de boetes ‘gewoon’ betaald moeten worden.
Hoorn werd logischerwijs ‘overspoeld’ door bezoekers die afkwamen op IM 70.3 Westfriesland, maar volgens de gemeente Hoorn is dat nog geen vrijbrief om dan maar overal en nergens te parkeren. “We trekken één lijn, wat zorgt voor duidelijkheid en gelijke behandeling”, aldus woordvoerder Jennie Heuwekemeijer, die benadrukt dat tijdens de wedstrijd precies hetzelfde parkeerbeleid gold als op andere zondagen. “Bezoekers werden verwezen richting de verschillende parkeermogelijkheden rondom de binnenstad.”
En dus, is de logische conclusie, mocht er niet geparkeerd worden in bermen, op groenstroken of andere plekken waar dat kan leiden tot vernieling van groen, of kan zorgen voor overlast of onveilige situaties. “Natuurlijk vinden we het vervelend als bezoekers na een mooie dag thuiskomen met een boete, maar tegelijkertijd gebeurt dit alleen als de regels worden overtreden. Wie een overtreding begaat, wordt daarop aangesproken en/of beboet.”
Tot slot geeft de gemeente aan dat er voorafgaand aan IM 70.3 Westfriesland duidelijk is gecommuniceerd over het parkeerbeleid. Ook zou Ironman dit als organisatie hebben gedaan. Wel is evident dat de parkeergelegenheid in Hoorn tijdens het evenement onder druk stond.
Bezoekers Ironman 70.3 Westfriesland massaal op bon geslingerd door handhaving

























