Over smaak valt niet te twisten. Persoonlijk vind ik dit groen verschrikkelijk lelijk. Maar als ik de kleur even buiten beschouwing laat, heb ik een prachtige tijdrit-bolide zien staan. Zijn bijnaam de Norminator kreeg hij natuurlijk door de Duitser Norman Stadler. Stadler won de Ironman van Hawaii in 2006 en reed in 2007 op deze fiets. Helaas voelde Stadler zich in de laatste Ironman editie slecht door maag en darm-problemen, waardoor hij het potentieel van deze fiets niet kon demonstreren.
De Kueen-K is zeker niet het lichtste frame. De ingenieurs hadden maar één doel voor ogen: de aërodynamica van deze fiets.
De rem- en versnellingskabels zitten uiteraard zo veel mogelijk in het frame verwerkt. De buizen hebben de gekende, druppelvormige aëro-vorm. De boven-buis gaat van dik aan het balhoofs tot dun aan de zadelbuis, en steekt als het ware zelfs nog met een klein “teutje” uit doorheen de zadelbuis.
Het achterwiel verdwijnt, zoals bij de meeste aëro frames, in een gebogen uitsparing in de zadelbuis.
Opmerkelijk is de plaatsing van de remmen. De voorrem zit niet vooraan op de vork, zoals gewoonlijk, maar achter de vork. De achterrem zit onder het bracket. Uiteraard is voor deze plaatsing om aëro redenen gekozen. Het nadeel is dat de remkracht minder is dan bij traditionele rem-systemen. Door de voorwaartse bewiging wordt bij dit systeem de rem van het fram weg geduwd, waar het anders tegen het frame geduwd wordt.
Het frame is niet gelijkmatig opgebouwd. De carbonnen matten liggen niet overal even dik en in de zelfde richting, maar er werd nauwkeurig bestudeerd op welke plaatsen het frame steviger moest gemaakt worden.
In België zal ook duatleet Koen Maris volgend seizoen op een Kween-K rijden.
De Kueen-K kost €3159. Daarvoor krijg je hetframe, het geïnegreerd balhoofd, de vork, de remmen en de zadelpen.