Triatlon is eigenlijk vrij eenvoudig. De essentie staat op sommige t-shirts te lezen: “triatlon bestaat louter uit eten, drinken en slapen”. En daarbij is het de hoofdbedoeling om zo snel mogelijk van a naar b te raken. Vooral bij het fietsonderdeel zijn tal van zaken op de markt die net dat streven willen onderstrepen: aëroframes, blitse helmen, volle wielen en ga zo maar door. Wie die zaken in huis wil halen, moet of over een vrijgevige baas, een welwillende echtgenote, een rijke oma, een rijkgevuld spaarvarken of een mitrailleur voor een bankoverval beschikken. Een goeie vriend verzuchtte onlangs nog dat het verschil tussen een goede en een slechte tijd tegenwoordig niet zozeer meer met aanleg en trainingsarbeid, maar wel met financiële draagkracht te maken heeft. Maar… klopt dat wel? Helpen al die blitse attributen?
Of iets al dan niet snel gaat, zit veelal tussen de oren. Als je het gevoel hebt dat iets sneller gaat, dan is er veel nodig om je van het tegendeel te overtuigen.
Nu, de zoektocht naar tijdswinst door een beter (lees: meer aërodynamisch) fietsnummer hoeft niet meteen fortuinen te kosten. Een aantal kleine ingrepen kunnen je fietstijd gvoelig inkorten. Onderzoek door verschillende centra heeft dit uitgewezen.
Zo’n pen kost €60. Tijdswinst boek je er niet door, maar het liggen wordt een stuk minder belastend voor je rug.
Vergeet bidons die achter het zadel worden geplaatst, want dan moet je je weer op gaan richten om die bidon te nemen en te drinken en laat dat nu net bewegingen zijn die de luchtstroom verstoren en dus voor tijdsverlies zorgen.
Vergeet de aërovork. Die dingen zijn mooi, maar helaas ook erg duur. Tenzij je natuurlijk niet maalt om €300 à €400 voor een tijdwinst van 30 seconden.
Wielen zijn dan weer een verhaal apart. Een stelletje licht lopende wielen levert heel wat tijdswinst op en zorgt ervoor dat je minder kracht moet leveren om vooruit te komen. Wielen zijn er echter in alle soorten. Zo hebben professionele atleten wielen voor heuvelachtig terrein, wielen voor winderige parcours, wielen voor windluwe omgevingen en wielen met tal van velghoogtes. We gaan ervan uit dat je niet meteen over het budget beschikt om het hele assortiment in huis te halen.
Een vol wiel mag dan supersonisch lijken, zolang je geen gemiddelde snelheid van 40 km/u of meer aan kunt houden, heb je er weinig tot niets aan. Spaar je varken tot je voldoende getraind hebt en een sponsor vindt die die dingen voor je kerst of je verjaardag koopt.
Ook carbon wielen zijn blits, maar voor de meeste gewone stervelingen gewoon te duur en te fragiel. Je zal er maar op een stukje Vlaamse kasseien mee terecht komen…
Als je je dat kunt veroorloven, ga dan voor een setje eenvoudige trainingswielen en koop daarnaast een setje met hoge velgen. Aluminium wielen heb je met een velghoogte van 30mm. Die levert je al een tijdwinst van 5% op. Kan je toch voor carbon gaan, dan komt een velghoogte van 50 tot 80 mm en een tijdwinst tot 10% of anderhalve minuut in het bereik. Reken voor degelijke wielen echter op een budget van €250 tot meer dan €1000 voor een set. Euromillions, iemand?
Nee, we worden in deze gelukkig bijgetreden door de wetenschap.
Of jij voor geschoren kiest of niet, laten we aan je eigen voorkeur over. Het enige voordeel wat geschoren benen opleveren, is dat ze massages voor de masseur of masseuse iets makkelijker maken en dat het verzorgen van een wond bij een eventuele valpartij er ook door wordt vereenvoudigd. Verder dienen ze tot niets…