Hawaii – 4 oktober 2016. De kogel is door kerk, het doek is gevallen… letterlijk dan… want waar traditioneel de showroom van Bike Works zich bevindt op Alii Drive, werd in Kona dinsdag eindelijk de gloednieuwe Cervelo P5X onthuld. En dus konden we met eigen ogen aanschouwen wat de spyshots eerder al hadden getoond, maar waar sommigen toch tegen beter weten in bleven aan twijfelen: het is een beambike met een monocoque carbon frame én de schijfremmen zijn definitief. Frederik Van Lierde toonde zich alvast tevreden in een eerste korte reactie.
De Cervelo P5X mag gerust een revolutionair ontwerp genoemd worden. De Canadezen van Cervelo begonnen de ontwikkeling van de P5X met een massief blok carbon en schaafden constant het frame bij door materiaal weg te halen op plaatsen waar er geen voordeel te halen viel. Wat overblijft, is een monocoque frame met een groot vlak achter het voorwiel. Daarin is ruimte voor een bandensetje voorzien (in een handig openklapbaar bakje). De zadelpen en stuurpen zijn bijzonder vlot aan te passen. Met 112 cm speling kan de stuurpen in de hoogte versteld worden naar ieders wensen. De zadelpen schuift achteraan door het frame en wat onderaan overblijft, kan je afzagen om opnieuw een strak uiterlijk te krijgen.
Onder het zadel is er ruimte voor verschillende opties. Zo zagen we een nutrition box met een bidonhouder erop gemonteerd. Dat betekent dat er geen bidon op de downtube komt. Als je alle boxen weghaalt, dan krijg je een naakte fiets die meer op de Dimmond lijkt, maar dan veel strakker. Minder strak is de toepassing van schijfremmen. Het blijkt een bewuste keuze en als we de product developers er naar vragen, blijkt dat er absoluut geen plannen zijn momenteel om aan een versie met remblokjes te werken. Over het aerodynamisch nadeel hebben we het ook gehad. Cervelo claimt dat ze het aero-verlies compenseren op andere vlakken waar ze vooral ter hoogte van de voorvork en stem extra voordeel halen.
https://www.youtube.com/watch?v=-W4IHpzKnvQ
Vraag blijft wat de fiets doet bij extreme zijwind, bijvoorbeeld op de Queen K. We konden kort even met Frederik Van Lierde spreken en die had het over een beter gevoel en geen last van instabiliteit. “Het was even wennen de eerste keer dat ik de fiets zag en ermee mocht rijden. Maar ondertussen hebben we mijn positie bijgesteld en voelt de P5X vertrouwd aan. Ik heb alleszins een goed gevoel op de fiets,” aldus Frederik.
“We hebben flink gesleuteld aan de positie van Frederik in vergelijking met de P5. Waar hij vroeger met zijn bovenlijf wat hoger leek te zitten, komt hij nu in een meer aerodynamische en comfortabele houding. Ik ben twee weken geleden nog naar België gevlogen om de laatste aanpassingen te doen met Frederik aan zijn fietshouding. Wij zijn er alvast van overtuigd dat hij in staat zal zijn nog sneller te fietsen,” luidde het bij Cervelo. “We krijgen veel vragen over de stabiliteit van de PX5 bij zijwind. Door het grote vlak achter het voorwiel werkt de P5X op een corrigerende manier wanneer de wind van opzij staat. De impact van die zijwind is vooral op het voorwiel en dat ga je normaal zeker voelen aan je opzetstuur. Maar de mogelijke zwiepende beweging die daaruit kan ontstaan, wordt zo goed als geneutraliseerd door het frame zelf.”
Zaterdag komt Frederik met de P5X in Hawaii aan de start, maar hij zal wellicht niet de enige zijn. De P5X werd gretig onthaald door het publiek en we hoorden zelfs geruchten dat er al een twintigtal atleten met de P5X van start gaan. Wie een pre-order plaatste en bij de eerste 100 bestellers was, kreeg bovendien de speciaal voor de P5X ontwikkelde fietstas mee. Daarin onderscheidt Cervelo zich wel. Ze zorgden voor een vlot in te klappen stuur en andere elementen om op een vlotte en efficiënte manier de fiets te kunnen vervoeren.
Of de Cervelo een nieuwe toon zet met de P5X moet nog blijken. Vooral de schijfremmen zijn voor veel mensen een doorn in het oog, zowel estetisch als naar aerodynamica. Maar ook het al of niet toelaten van schijfremmen door triatloninstanties kan een serieuze spelbreker worden. Hoezeer Cervelo ook aan het lobbyen is en hoezeer ze ook geloven dat op termijn schijfremmen volledig zullen doorbreken, tot die tijd zal een deel van de triatleten nog niet meteen de pottefeuille opentrekken. Prijzen zijn momenteel nog niet definitief bekend, ook omdat er nog gewacht worden op een DI2 afstelling. Die zou er voor het einde van het jaar moeten komen. De Sram Red Etap samenstelling zoals we dinsdag in Kona zagen zal in principe tussen 10.000 € en 15.000 € gaan kosten.
Qua uitzicht doet het monocoque frame doet in het begin vreemd aan maar hoe meer we er naar kijken, hoe beter we ons er ons in kunnen vinden. Het is een duidelijke triatlonfiets, die op maat van de triatleten ontwikkeld is. Zaterdag zal tijdens het WK Ironman van Hawaii moeten blijken of Cervelo gelijk krijgt…