Wie dacht dat het hoofdstuk iQ2 inmiddels gesloten zou zijn, na alle ellende rondom het niet leveren van hun powermeter, diefstal binnen het eigen team én de aandacht die het bedrijf meerdere malen kreeg in het televisieprogramma BOOS van Tim Hofman, komt bedrogen uit. Het bedrijf van Keesjan Klant, door duizenden kopers weggezet als groot oplichter, heeft een nieuwe Facebookpagina aangemaakt en heeft ook nieuwe ‘kleurplaatjes’ aangekondigd om de powermeter een gepersonaliseerde look te geven.
Pijnlijk is daarom des te meer dat die powermeter nog steeds niet wordt geleverd, ondanks dat er door duizenden fietsers massaal voor is betaald. iQ2 haalde een paar jaar terug miljoenen op met een crowdfundingsactie, maar dat geld werd vervolgens in de raarste dingen gestoken en niet gebruikt voor de ontwikkeling van de beloofde powermeter. Een triathlonteam, waarin veel werd geïnvesteerd maar dat niet van de grond kwam, zorgde voor extra commotie toen bleek dat de toenmalige trainer een paar ton in eigen zak stak en met de Noorderzon was vertrokken. iQ2 was daar uiteraard van op de hoogte, maar deed geen aangifte, liet het toen weten tegenover 3athlon.nl.
Inmiddels heeft iQ2 haar Facebookpagina vrijwel volledig leeggegooid – geen wonder ook, want onder ieder bericht stonden honderden tot soms zelfs duizenden negatieve reacties over de oplichtingspraktijken van het bedrijf – en een nieuwe pagina in de lucht gegooid. Opvallend detail: álle berichten daarop zijn geplaatst op dezelfde dag en het is voor volgers niet mogelijk om te reageren. Daarnaast worden oude foto’s gebruikt, zoals bijvoorbeeld van triatleet Jorik van Egdom, die als triatleet ook was verbonden aan het merk.
Een overzicht van alles dat rondom iQ2 heeft gespeeld, vind je hier.