Met die versie van de Sonic is een nieuw hoogtepunt bereikt in de strijd die constructeurs momenteel voeren met de gewichtsregel van 6,8 kg die door de UCI wordt opgelegd. Door het zorgvuldig aanwenden van lichtgewicht carbon frames en lichte onderdelen flirten immers steeds meer fietsen met die ondergrens. ,,Amateurs kunnen met lichter materiaal de weg op dan profs”, was dan ook een vaak gehoorde opmerking.
Isaac kreeg het gewicht van de Sonic (frame: 890 gram) op dit aan anorexia grenzende niveau door een afmontage met een Lightweight achterderailleur, die met een gewicht van 120 gram Shimano Dura Ace (180 gr), Campagnolo Record (185 gr) en SRAM-Red (150 gr) de loef afsteekt. Wie zo’n derailleur wil, dient er €750 voor op te hoesten.
Helaas niet verkrijgbaar zijn de prototype Lightweight Generation IV-wielen. Die zetten slechts 750 gr voor de complete set op de schaal. Wie toch licht en Lightweight wil, kan terecht bij de net gecommercialiseerde Generation III-wielsets, die minimaal 950 gr wegen. Reken voor die wielen, die in tegenstelling tot de vroegere Generation II volcarbon spaken in plaats van carbon-kevlarspaken hebben, echter minimaal op €2500 voor een set.
Wie zei daar ook al weer dat afslanken duur was?