Het kan dan wel verleidelijk zijn om een fiets te installeren op de indoortrainer en er vervolgens niet meer naar om te kijken, toch is dat misschien wel net zo hard nodig als wanneer je buiten rijdt. Wanneer je een fiets niet regelmatig schoonmaakt en verzorgt, zou hij ook zonder regenbuien en modder wel eens beschadigd kunnen raken. Zwift deelde een aantal tips waarmee je voorkomt dat je een fiets na een paar jaar op de indoortrainer af moet schrijven!

Snelspanner
Je snelspanner/as van je achterwiel krijgt op een indoortrainer meer te verduren dan buiten. Daarom is het raadzaam een sterke metalen snelspanner te gebruiken. Vaak worden deze meegeleverd met een trainer. Gebruik dus niet zomaar je normale snelspanner op de indoortrainer, aangezien deze van een zwakker materiaal kan zijn en dus eerder kapot gaat. Dit wil je uiteraard voorkomen, want mocht de snelspanner tijdens een training breken, zou dit behoorlijke schade aan je frame kunnen veroorzaken.

Pas daarnaast je techniek aan wanneer je binnen rijdt. Terwijl je buiten in de heuvels in het zadel gaat staan en het stuur van links naar rechts beweegt om omhoog te buffelen, is het raadzaam om de fiets binnen zo min mogelijk in zijwaarste richtingen te bewegen. In plaats daarvan kan je een op en neer gaande beweging maken om toch de kracht makkelijker over te brengen; dit laatste geeft uiteraard minder frictie.

Speciale banden voor ‘wheel-on’ trainers
Bij ‘wheel-on’ trainers draait het achterwiel tegen een roller aan. Dit zorgt ervoor dat een band sneller beschadigt dan wanneer je op de weg rijdt. Om te voorkomen dat je een goede band stuk rijdt is het raadzaam een speciale en dikkere trainerband om een wiel te leggen. Zeker als je de mogelijkheid hebt om één wiel als ‘trainerwiel’ aan te wijzen, kun je zo’n speciale band er standaard omheen laten liggen; dat bespaart je een hoop tijd. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen een oude band op te rijden op de trainer.

Nog een kleine tip: draai het wiel op een ‘resistance roller’ regelmatig een klein stukje in het geval dat je de fiets tussen trainingen door niet van de trainer haalt. Terwijl de fiets stil staat drukt de trainer namelijk nog op de band, wat de band lokaal kan verzwakken.

Voorwiel spaken
Zeker wanneer je in het zadel gaat staan, komt er veel druk op een aantal spaken in het voorwiel. Om de spanning goed te verdelen is het raadzaam om het wiel regelmatig een kwart te draaien. Zo blijven de spaken en dus het wiel helemaal intact.

Zweten en corrosie 
Al gebruik je nog zoveel ventilatoren, de meeste fietsers komen er op de indoortrainer niet onderuit: zweet. Heel veel zweet. En dat is niet goed voor je fiets. Er zijn een paar dingen waar je extra goed op moet letten.

Stuur
Het gebeurt niet zelden dat een aluminium stuur breekt door corrosie. Al zit er vaak een beschermende laag over een stuur, kleine krasjes en slijtage kunnen er alsnog voor zorgen dat zweet zich er een weg doorheen baant. Het gevaar is dat je een versleten stuur vaak niet herkent, doordat een stuurlint de schade verhult.

Om corrosie aan het stuur te voorkomen, is het raadzaam om een handdoek over het stuur te leggen tijdens een indoortraining; dit zal al een groot deel van het zweet opnemen voordat het kans krijgt bij het stuur te komen. Verwissel je stuurlint regelmatig – in ieder geval eens per jaar – en controleer dan de status van je stuur. Gebruik een middel als Boeshield T-9 om het stuur schoon te maken en corrosie te voorkomen. Tot slot heb je met een carbon stuur geen last van dit probleem, dus wellicht is het een investering waard.

Balhoofd en bovenbuis
Net als bij het stuur kunnen ook een aluminium bovenbuis en balhoofd beschadigd raken als deze met veel zweet te maken krijgen. Om zweet tegen te houden bestaan er speciale ‘zweetnetjes’.

Bottom bracket
Een ‘zweetnet’ kan ook de bottom brackets – bij de trapas – bescherming bieden tegen zweet, maar dit houdt het niet altijd helemaal goed tegen. Controleer daarom of het droog blijft en mocht dit niet zo zijn, maak het dan na iedere training even schoon.

Zadelpen
Uiteraard kan zweet zich ook een weg naar je zadelpen banen. Gebruik vet om te voorkomen dat het zweet uitbijt en maak het – wederom – regelmatig schoon. Net als voor het stuur geldt ook hier dat een carbon zadelpen veel beter bestendig is tegen zweet.

ANT+ dongle
Let er ook op dat elektronica zoals een ANT+ dongle – waarmee onder andere vermogensgegevens doorgegeven worden aan je computer – niet wordt blootgesteld aan zweet, aangezien dit de levensduur aanzienlijk kan verkorten.