Het is nog onduidelijk of de bom daadwerkelijk tot ontploffing zal komen, maar de woorden van Ironman Maastricht Race Director Rob Frambach zijn op z’n minst opmerkelijk te noemen: daags na zijn aankondiging dat het loopparcours al noodgedwongen moest worden gewijzigd en slechts twee dagen voor het raceweekend begint, sprak hij zich gisteren tegenover de Limburger negatief uit over het fietsparcours en de samenwerking met de gemeente Maastricht. 

Frambach spreekt van een ‘Ironman-onwaardig’ fietsparcours en geeft meteen aan dat hij op deze manier de volledige Ironman niet meer wil organiseren. Het is opmerkelijk, want Ironman Maastricht was sowieso al een zorgenkindje en keerde – als je het hebt over de Long Distance – dit jaar eindelijk weer terug op de kalender na jaren van afwezigheid. Atleten lijken daar blij mee, maar voor Frambach is het niet genoeg. De samenwerking met ‘Maastricht’ stoort hem. “De stad wil wel de lusten, maar niet de lasten. Op deze manier wil ik de volledige Ironman niet meer organiseren”, aldus Frambach tegenover De Limburger. 

Wat is er dan zo slecht aan het fietsparcours? Volgens Frambach teveel bochten en te heuvelachtig en daarmee geen vriendelijk parcours voor de atleten. “Het moet prettig voor de deelnemers zijn en dat is het nu niet. Ik hoef niet ten koste van alles een volledige Ironman te organiseren”, spreekt Frambach zich uit tegen eveneens De Limburger. Ironman heeft een contract met Maastricht tot 2023.

Volgens Frambach ervaart hij in Hoorn, waar jaarlijks wordt gewerkt aan Ironman 70.3 Westfriesland, een veel betere medewerking met de stad. Dat zou dan anders zijn dan in de beginfase, want toen werd door Ironman al de zorg uitgesproken dat Ironman Westfriesland een zeer complexe wedstrijd was – met name vanwege het fietsparcours dat door zoveel verschillende gemeentes voerde en daardoor lastig bleek om overal groen licht te krijgen.