remmen

Zelfs al heb je een heel oude, zware fiets, dan nog zal je eigen gewicht stukken hoger liggen dan dat van de fiets. Je kan stellen de de gewichtsverhouding tussen rijder en fiets ongeveer 6:1 is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat je lichaamspositie een groot effect heeft op het remgedrag. Een correcte gewichtsverdeling is de sleutel tot veilig en gecontrolleerd remmen.

Veilig remmen

Bij noodstop of bruusk remmen, moet je je concentreren op het voorwiel. Op een vlak wegdek heb je ongeveer 70% van alle remkracht op het voorwiel, bergaf zelfs nog veel meer. Wanneer je remt, verplaatst het effectieve zwaartepunt zich naar voor: het achterwiel wordt gelift en verliest druk op de weg, het voorwiel wordt als het ware tegen de weg gedrukt. Je voorwiel heeft dus meer grip en kan dus veel meer remkracht uitoefenen op het wegdek om zo sneller tot stilstand komen. Hoewel je lichaam de neiging heeft naar voor te schuiven, moet je je gewicht zo ver mogelijk naar achter brengen om te voorkomen dat je over je stuur wordt gekatapuleerd.

Probeer ook de remkracht geleidelijk op te drijven in plaats van met volle macht de hendels dicht te knijpen. Je banden hebben maximale remkracht net voor ze blokkeren. Het principe van ABS op de wagen. Slippen is zeker geen effeciënte manier om te stoppen !! Een slippend achterwiel kan je vaak nog corrigeren, een slippend voorwiel leidt meestal tot een valpartij !!

Opmerking 1: Zorg er voor dat de fiets mooi rechtop staat en rechtdoor gaat tijdens een noodstop. In een bocht gelden er ook nog andere krachten op de massa en heb je ook minder grip op de weg. De kans is dan ook reëel dat de fiets onderuit slaat.

Opmerking 2: Bergaf speelt de gewichtsverdeling nog een veel grotere rol. Bij echt steile afdalingen kan je je gewicht zelfs zo ver naar achter brengen dat je met je buik op het zadel gaat liggen om zo te voorkomen dat je over je stuur gaat.