Toch hadden ze het bij Zipp niet over stroom, gas of water. Verre van. Alles draaide er om één ding: hoe haal je het maximale rendement uit je energie? Sneller, lichter, beter rollend, daar was het om te doen. Dat alles daardoor duurder wordt, dienen we er voor lief bij te nemen. Energie is, ook bij triatleten, een schaars goed en energiezuinig kost nu eenmaal centen.
Triatleten houden van wielen. Speciaal voor triatlons en tijdrijden pakte Zipp daarom onlangs uit met de 1080-wielset. Wielen die, zoals de naam doet vermoeden, werden uitgerust met velgen van 108mm. De set geldt als opvolger van de 808. De 1080-wielenset geldt meteen als een van de lichtste en stijfste op de markt. Een set weegt 1668 gr en kost €2399. De 1080-wielenset werd in een windtunnel ontworpen om de maximale voortstuwing uit de passerende luchtstrook te halen, zonder onderhevig te zijn aan de negatieve “drag” die driespaakswielen plaagt.
Klimmers kunnen zich dan weer te buiten gaan aan de nieuwe 202-wielset (1110 gr, €1850), waarvan het ontwerp de speling van zijwind moet neutraliseren.
Voor wie dat allemaal nog niet ver genoeg gaat, pakt Zipp nu ook uit met het Sub9-diskwiel. Dit volle wiel lijkt, tenminste volgens de reclame, wel de oplossing voor het energievraagstuk: het levert immers meer energie op dan je er in stopt.
Let wel, enige nuancering is hier op zijn plaats: Zipp heeft het over een winst aan voorstuwingsenergie. Door de specifieke vorm van het carbon, levert dit vederlicht (894 gr!) diskwiel in plaats van luchtweerstand een voorwaartse stuwing die je zo een krachtbesparing van 11 watt moet opleveren. Volgens Zipp is het voordeel van dit wiel al vanaf een snelheid van 27 km/u voelbaar. Over een tijdrit van 40 km levert het Sub-9 wiel volgens Zipp in vergelijking met een klassiek driespaakswiel een tijdswinst van 30 seconden op. Al dat fraais kost je wel €2347.
Baanbrekend bij alle nieuwe Zipp-wielen is wel het gepatenteerde ontwerpconcept voor de Zipp velgen. Zipp naait nu als het ware kevlar in de impact zone van de carbon velg ( zie foto hieronder) . Dit procédé zorgt voor een ongelofelijk grote impact weerstand (tot 30% groter). Voortaan hoef je je dus geen zorgen meer te maken wanneer je met je dure carbon wielen in putten in het wegdek, op een stoeprand of op een kasseistrook terecht komt. De kans dat je wiel inklapt, is zo goed als nihil.
Wie verder wil gaan op de weg die van je wedstrijdfiets een heus raketwapen maakt, doet er goed aan ook even te kijken naar het Vuka-tijdritstuur.
Dit volledig in carbon uitgevoerde tijdritstuur is met zijn 195 gram het lichtste full-carbon aerostuur op de markt. Het is geschikt voor 31,8 mm brede opzetsturen, zoals de Vuka Clip aerobar. Om het plaatje helemaal af te maken, herdacht Zipp de bevestigingen van de Shimano-shifters. Door de originele Shimano-bevestigingen te vervangen door die van Zipp worden nog een aantal punten in stroomlijn gewonnen. Het stuur kost, compleet met opzetstuur en remgrepen €950.
Tot slot pakte Zipp op Bikemotion ook nog uit met het 560 gr lichte Vuma full carbon cranckstel (€1499), dat optioneel met keramische lagers kan worden uitgerust en de Tangente (€77,50), een band die door de uitgekiende vorm van het loopvlak een kleinere rolweerstand en daardoor een hogere snelheid en een energiebesparing moet opleveren. De Tangente is er zowel in een gewone als in een tube-uitvoering.
Nu nog wachten op het eerste Zipp-frame en de eerste volledige Zipp-fiets is een feit. Toch lijkt het weinig waarschijnlijk dat in de toekomst verder in die richting wordt gedacht. Wel is het zo dat Zipp, SRAM en Cannondale door recente verschuivingen en overnames binnen de internationale markt steeds dichter bij elkaar komen. Afwachten wat dat nog allemaal zal opleveren.