Er wordt vaak gezegd dat spinnen, het fietsen met een cadans van 90-100+ omwentelingen per minuut, de efficiëntie zou verbeteren. Het zou de bloedstroom verbeteren waardoor de spieren beter van zuurstof worden voorzien. Hierdoor zou het minder zwaar voor de spieren zijn en zou je langer hard kunnen fietsen.

Het werkt in ieder geval voor elite wielrenners die lang op een hoge intensiteit kunnen presteren, maar werkt het ook voor amateurs? Zou iedereen het zo moeten doen? Wetenschappers, geleid door het Kings College London, gingen op onderzoek uit.

De onderzoekers keken onder andere naar de doorbloeding en het zuurstofgehalte in de dijbeen-spieren bij negen vrijwillige triatleten. De atleten moesten tijdens het onderzoek met verschillende beentempo’s op een ergometer fietsen.

De resultaten lieten zien dat de atleten bij een hogere cadans minder kracht op de pedalen uitoefenden, maar de hartslag wél 15% omhoog ging en daarmee dus de efficiëntie afnam. Het zuurstofgehalte in de spieren nam bij de hogere cadans van 90 omwentelingen per minuut ook af bij de vrijwilligers. Dit weerlegt de theorie dat het spinnen met een hoog beentempo de doorbloeding verbetert en zorgt voor een betere zuurstofvoorziening in de spieren.

Hoofdonderzoeker Dr Frederico Formenti van het Kings College London: ,,Trappen met een cadans hoger dan 90 omwentelingen per minuut is voordelig voor professionele fietsers, maar blijkt inefficiënt voor amateur wielrenners. Wanneer er met een lage intensiteit gefietst wordt, beïnvloedt de cadans de zuurstofvoorziening in de spieren niet. Dit impliceert dat de vraag van de spieren door het hart en het bloedsomloop-systeem dan beantwoord kan worden. Bij een hogere intensiteit zorgt een hogere cadans voor een inefficiënte zuurstofvoorziening in de spieren bij recreatieve fietsers. Dit suggereert een verminderde verhouding tussen de zuurstof die aan de spieren geleverd en opgenomen wordt.”

De auteurs van het onderzoek geven echter geen ideale cadans aan. Uit ander onderzoek van Specialized bleek overigens dat de cadans geen invloed heeft op de aerodynamica. Hiervoor hoef je je cadans dus ook niet aan te passen. Dit is in onderstaande video te zien.