Al verschijnen er nog altijd geen grote wedstrijden aan de horizon – met uitzondering van Challenge Davos – kunnen proftriatleten het zich niet veroorloven rustig aan te doen. Nog altijd zal er getraind moeten worden, ook als de motivatie soms minder is door een gebrek aan concrete doelen. Daarnaast zoekt Wereldkampioen Ironman Anne Haug tijdens een bikefit naar een optimale positie in de hoop nog een paar ‘gratis’ watts mee te pakken tijdens haar races. Terwijl Haug zoekt naar de ideale houding, vroeg Slowtwitch haar het hemd van het lijf.
,,Het is mijn doel om mezelf altijd te blijven verbeteren. Ik begon pas twee jaar geleden met lange afstand triathlon, dus we moesten in het begin voorzichtig zijn met mijn tijdrit positie. Het is een langzaam proces waarin je steeds meer aan een aerodynamische positie went”, reageert Haug als haar wordt gevraagd naar de reden en noodzaak van deze bikefit. Begin 2019 begon Haug een samenwerking met ‘bikefitter’ Daniel Schade. ,,De grootste focus lag vorig jaar op het stabiliseren van het zadelcontact”, legt Schade uit. ,,Dit betekent dat we probeerden haar comfort te verhogen, de laterale beweging probeerden te verminderen, net zoals de voor- en achterwaartse beweging van het bekken. Eén belangrijk onderdeel van het proces vorig jaar was de verandering naar een GebioMized Stride triathlon zadel. Zoals je gezien zou kunnen hebben tijdens Ironman Kopenhagen of aan haar fietstijden op Kona, waren haar bekken heel stabiel en kon ze de aeropositie bijna het gehele fietsonderdeel vasthouden. Als je het mij vraagt was dit één van de redenen dat ze op het WK een hele sterke marathon liep.”
Voorzichtig optimaliseren aerodynamica
Aangezien Haug vorig jaar al in een stabiele en comfortabele positie op de fiets was komen te zitten, lag de focus tijdens deze biketest en in 2020 op het verder optimaliseren van deze positie als het op aerodynamica aankomt. ,,Ik zou zeggen dat we een verbeterde balans proberen te vinden tussen aerodynamica en biomechanica, wat zorgt voor wat mechanische aanpassingen en nog belangrijker: wat positie coaching.” In het feit dat het voor een 180 kilometer lang fietsonderdeel belangrijk is om op zijn minst enigszins comfortabel te zitten, kan Schade zich vinden. ,,Als je met lange afstands triatleten werkt, moet je eraan denken dat ze heel lang op de fiets moeten kunnen zitten en daarna nog een goede marathon moeten kunnen lopen. Als je het mij vraagt, is het daarom niet logisch om een super agressieve positie aan te meten, als je niet weet of de atleet deze vast kan houden. Dus biomechanica komt voor aerodynamica; dat geldt zowel voor pro’s als Age Groupers.”
Aangepaste cockpit: ‘Iets agressiever’
Het ‘finetunen’ van de uitgangsbasis van 2019 bestaat dit jaar uit een kleine aanpassing in de cockpit set-up, legt de specialist uit: ,,We hebben de cockpit aangepast om de stress op de schouders wat te verminderen. Daarbij ondersteunt de nieuwe cockpitpositie het bovenlijf beter waardoor je fijner op je armen steunt. Door deze verandering hebben we ook de zadel positie aan moeten passen voor een nog betere bekkenstabiliteit. De verdeling van het gewicht tussen de voorkant en zadel is nu iets agressiever, maar ik heb er vertrouwen in dat Anne kan wennen aan deze positie. Over een paar weken checken we het opnieuw om te kijken of ze zich er goed op aan kan passen.”
‘Ik onderhoud mijn basis uithoudingsniveau’
Haug traint in deze rare tijd stevig door, maar een echte piek is er niet. ,,Ik onderhoud mijn basis uithoudingsniveau, maar ik piek niet richting een bepaald doel natuurlijk. Het is een kwestie van consequent aan mijn lichaam blijven werken. Het coronavirus heeft in het begin alleen gevolgen gehad voor mijn zwemtrainingen. Net zoals veel anderen kon ik vier weken niet zwemmen. Ik heb geluk dat ik nu de kans heb om in het Olympische trainingscentrum in Saarbrücken te trainen. Dat is een redelijk geïsoleerde ruimte en ik kan daar mijn trainingen afwerken zonder al te veel beperkingen.”