De nieuwe Cervélo P5 maakte afgelopen weekend tijdens Ironman 70.3 Campeche zijn eerste race mee. De fiets legde zowel Ben Hoffman als Frederik van Lierde geen windeieren: Van Lierde reed de negentig kilometer op deze fiets zelfs in 2:00:54. De oude Cervélo P5 is één van de best verkochte tijdritfietsen ooit en daarom nemen we nu een kijkje naar de nieuwe versie. Hoewel de P5 dezelfde naam draagt, is de fiets eigenlijk compleet nieuw. De nieuwe versie is alleen beschikbaar met schijfremmen, voldoet aan de UCI-regels en heeft een totaal vernieuwde cockpit.

(tekst gaat verder onder de foto)

De nieuwe Cervelo P5. (Foto: Triathlete.com)

De laatste versie van de P5 is alweer zeven jaar oud, Cervélo heeft echter niet stilgezeten. Het nieuwe model heeft hydraulische schijfremmen en voldoet dus ook aan de UCI regels, waardoor je er officieel ook tijdritten op mag rijden. Voor die tijdritten kun je de fiets ‘uitkleden’ door alle opslag accessoires te verwijderen. De ‘aangeklede’ versie van de P5 heeft opslag boxen op de bovenbuis voor vijf tot zeven gels en plaats voor bidons op de aero-bars en onder het zadel op de zadelpen.

(tekst gaat verder onder de foto)

De aerobars van de nieuwe Cervelo P5. (Foto: Triathlete.com)

De nieuwe P5 heeft naast de zichtbare, ook een aantal ‘onzichtbare’ verbeteringen. Zo is hij aerodynamischer dan zijn voorganger, de uitgeklede versie althans, en heeft het frame een stijvere bovenbuis en bottom bracket. Dit zorgt voor een meer gebalanceerde fiets die beter stuurt. Tot slot is de fiets lichter: alleen al het frame is 350 gram lichter. Tot slot is ook de ruimte rondom de banden vergroot, waardoor het mogelijk is met 28mm banden te rijden.

(tekst gaat verder onder de foto)

De opslagboxen van de nieuwe Cervelo P5. (Foto: Triathlete.com)

In onderstaande video laat Chris Foster van Triathlete zien wat er allemaal anders is aan de nieuwe fiets en hoe hij rijdt.