Als je als fervent zwemmer bij de kapper komt, heb je vast wel eens het vriendelijke advies gekregen om je haar beter te verzorgen; je zou vaker een haarmasker moet gebruiken of de  bijzonder dure middeltjes van de kapperszaak aan moet schaffen om die droge plukken te temmen. Een badmuts maakt ons wel hydro en het houdt eventueel de plukken uit je gezicht, maar het water helemaal buitenhouden doet het helaas niet. En dat is een probleem als je binnen zwemt en graag gezond haar hebt, want het chloor in zwembaden is nogal een aanslag op je lokken. Gelukkig kun je een paar dingen doen om droog haar te voorkomen en bestrijden.

1. Maak je haar nat vóór het zwemmen

Je haar kan maar zoveel water opnemen. Dus door te zorgen dat het alvast volgezogen is met ‘normaal’ water voordat je het zwembad induikt, voorkom je dat je haar chloorwater opneemt. Ga dus even snel onder de douche staan – iets wat eigenlijk sowieso natuurlijk moet – en maak je haren goed nat.

2. Olie of ‘leave-in’ conditioner

Nadat je het haar nat hebt gemaakt, kun je wat olie of ‘leave-in’ conditioner aanbrengen om het extra goed te beschermen. De olie zal het water namelijk afstoten. Een nadeel hiervan is dat het je haar vettig maakt en daardoor kan zorgen dat je badmuts eerder afglijdt. Doe er dus niet teveel olie in en ervaar zelf wat het beste werkt.

3. Was je haar na het zwemmen en gebruik conditioner

Verzorg je haar direct na het zwemmen goed door het chloor eruit te spoelen en je haar te wassen. Gebruik conditioner om het extra soepel te houden en eventueel na het douchen een crème of olie voor in de punten.

4. Borstel je haar niet als het nat is

Al is het verleidelijk om je haar direct na het zwemmen te borstelen – het gaat tenslotte vaak een stuk makkelijker – kun je dit beter niet doen. Nat haar breekt namelijk eerder. Om het toch een beetje te ‘stylen’, zou je je vingers een paar keer voorzichtig door je haar kunnen halen.