Bart Aernouts BMC Hawaii

Hawaii, donderdag 6 okt. 2016 – Tussen alle revolutionaire vernieuwingen kwam BMC dinsdag in Hawaii tijdens de onthulling van de gloednieuwe Time Machine 01 met een fiets die op het eerste zicht redelijk dicht aanleunt bij wat de Time Machine TM 01 de laatste vijf jaar al tot één van de meest toonaangevende tijdritfietsen maakte. Geen beam bike, geen opvulling rond de trapas maar wel een strak design, met aangepaste down-, top- en seat tubes én een gloednieuwe cockpit die in samenwerking met Sauber ontwikkeld werd.

Sauber is bekend van de Formule 1 en in de gigantische windtunnel die normaal voor de futuristische racewagens is voorbehouden, is er de afgelopen tijd hard geschaafd aan de uiteindelijke versie van de Time Machine 01. Qua benaming houdt BMC het overigens simpel. De TM in de vroegere benaming verdwijnt en we spreken nu alleen nog over de Time Machine 01. Tegelijk brengt BMC ook een Time Machine 02, met een gelijkaardig frameset, maar met een iets eenvoudigere en budgetvriendelijkere set-up, zoals de remmen die bovenop geplaatst worden in plaats van onder de voorvork verwerkt.

bmc-time-machine-01-kona

De windtunnel van Sauber bevindt zich op een paar kilometer van het hoofdkwartier van BMC in Zwitserland. Daarin werd vastgesteld dat de cockpit van een tijdritfiets de grootste drag oplevert. En dus ging BMC actief aan de slag om de cockpit zo te ontwerpen dat de aero penalty tot een minimum wordt herleid én dat vooral de triatleten er hun voordeel mee kunnen doen. Bij typische tijdrijders zit de cockpit van het opzetstuur altijd zo laag mogelijk om zo weinig mogelijk aero-nadeel te hebben. Voor de meeste triatleten is het echter niet te doen om vier uur en langer in de lager geplaatste beugels te liggen. En dus krijgt de BMC Time Machine 01 een specifiek voor de triatleten ontwikkelde V-cockpit.

Ook de zadelpen is afgestemd op de triatleten, voor de ideale mix aan comfort en snelheid. Voor de tijdrijders is er een opzetstuk dat in de plaats van de toolbox achter de seat tube komt om de zadelpen meer naar achteren te verplaatsen. Wat BMC met de Time Machine 01 heeft gedaan, is het ontwikkelen van een fiets op maat van de triatleten, die eventueel aangepast kan worden aan de noden van de tijdrijders. En dat is de wereld op zijn kop zetten, zoals Maarten Delvaux ook al beschreef in zijn artikel in de Belgische krant Het Nieuwsblad over de primeur voor BMC-Etixx atleet Bart Aernouts tegenover de mannen die op de ploegentijdrit in Doha aantreden.

timemachine-dna-en-pdf

Bart Aernouts heeft de Time Machine 01 al twee weken in bezit. Tijdens de launch gaf hij al lachend en schoorvoetend toe dat hij degene was die door de fotograaf van Tririg gespot werd op de Queen K, op het bewuste spyshot. “Het eerste gevoel is goed. Zowel fysiek als mentaal levert de Time Machine een voordeel op. Ik ben namelijk in de overtuiging dat ik sneller en comfortabelere fiets dankzij de nieuwe BMC. En ik houd ook wel van de nieuwe kleurensets,” aldus Bart.

Wie de Time Machine 01 van dichtbij bekijkt, ziet een aantal opvallende details. De down tubes hebben een heel andere vorm door uitgebreide windtunnel testen en diverse complexe berekeningen. In de top tube is er veel ruimte voorzien voor bevoorrading. Het model waarmee Aernouts in het WK Ironman van start gaat, heeft ook nog een aero-drinkbus gemonteerd op de down tube. Zelf is hij enorm te spreken over de toegenomen remkracht door het brake booster systeem. BMC koos bewust voor remblokjes in plaats van schijven, vooral voor het aerodynamische voordeel. “Het nadeel is dat, zeker met hoge velgen, er altijd een speling is in de stabiliteit van vooral het voorwiel,” leggen de engineers van BMC uit. “We hebben een speciaal brake booster systeem ontworpen dat met een minimum aan kracht aan de remgreep aan het stuur, zeer efficiënt de remblokken aanstuurt.”

De Time Machine staat sinds woensdag in de showroom van Athlete Fitting in Erembodegem, partner van onze Belgische zustersite 3athlon.be. John Meuleman is voorlopig de enige dealer in Europa die alle versies van de Time Machine 01 en de 02 aanbiedt. Dat lijkt ons overigens het grootste verkoopsargument voor de nieuwe Time Machine 01 en 02. Waar andere merken met een opvallend topmodel komen, heeft BMC een versie in de aanbieding die perfect bij ieders budget past. Met een gloednieuw frameset en een geoptimaliseerde cockpit die specifiek afgestemd zijn op de triatleten, zijn we zeer benieuwd wat de eerste resultaten in wedstrijd gaan opleveren en of BMC de in theorie aangehaalde winstcijfers in snelheid in waarheid zal omzetten.

De richtprijzen zijn als volgt:

Timemachine TM01 sram Etab : 10.999 euro
Timemachine TM01 Ultegra DI2 : 8.499 euro
Timemachine TM01 frameset + cockpit : 6999 euro

Timemachine TM02 ultegra DI2 : 5.999 euro
Timemachine TM02 ultegra : 3.699 euro
Timemachine TM02 105 : 2.899 euro
Timemachine TM02 frameset : 2.299 euro