Met een snelheid van rond de 45 kilometer per uur rijd ik door de Flevopolder. Gewapend met de Canyon Speedmax CFR Disc eTap waan ik me voor even Jan Frodeno, Lionel Sanders of op z’n minst een andere, razendsnelle topatleet. De duurste en meest luxe fiets binnen de Canyon 2021 Speedmax-lijn voelt stevig, stijf en soepel tegelijkertijd, maar vooral ook ongekend comfortabel. Oké, toegegeven, die snelheid van 45 kilometer per uur houd ik niet lang vol – een paar minuten lukt nog, maar verder kan deze fiets me daar ook niet bij helpen – maar tof is het zeker. Net zo tof overigens als wanneer je mensen tegemoet rijdt en je ze geen enkele moeite ziet doen te verhullen dat ze zich omdraaien om de fiets te bekijken. Geen wonder: de Canyon Speedmax CFR Disc eTap is een echte eyecatcher, het mooiste jongetje of meisje van de klas, en feitelijk méér dan dat.

Inmiddels heb ik een paar dagen met de fiets kunnen stoeien en staat de eerste 200 kilometer op de teller. In deze ‘hands-on’ mijn eerste indruk: later deze maand volgt een uitgebreide review. Even terugkomend op die mensen die allemaal omkijken naar de Canyon Speedmax CFR Disc eTap. Ik kan ze geen ongelijk geven. De blauwe kleur waar wij op rijden is even flitsend als in het oog springend, om nog maar te zwijgen over de afmontage van deze fiets. Of je het nu hebt over de SRAM Red eTap AXS groepset met powermeter, de Zipp 858 NSW wielen, de carbon zadelpen, de bizar tof vormgegeven cockpit, de manier waarop de bidons op de fiets zijn geplaatst, om nog maar te zwijgen over de in het frame verwerkte drinkzak en de verschillende geïntegreerde opbergmogelijkheden: alles is van de hoogste klasse. Dat mag ook wel voor een prijskaartje van 11.999 euro, maar dat prijskaartje wordt absoluut waargemaakt.

In onze uitgebreide review zullen we specifieker ingaan op de technische details van de Canyon Speedmax CFR Disc eTap, maar onze eerste ervaringen willen we je zeker niet onthouden. Zelden had ik zoveel zin om – ondanks de kou en soms regen – bij het zien van een fiets, nu al mijn fietskilometers te maken. Bijna vragend stond de Speedmax me dan ook aan te kijken toen hij was afgesteld en in de woonkamer stond te wachten op zijn eerste ritje. Tientallen ‘jaloerse’ berichtjes kwamen er binnen toen we een aantal foto’s hadden geplaatst op onze website.

Compacter en smaller, uitstekend verstelbaar

Dat eerste ritje was meteen een memorabele. Al gelijk de eerste kilometers voelde de Canyon Speedmax CFR Disc eTap vertrouwd. Het scheelt dat ik zelf al op een Speedmax CF 8 rijd, waardoor ook deze (veel) luxere variant meteen goed voelde: ik heb hem qua maatvoering op dezelfde manier laten afstellen, waardoor ik niet hoefde te pielen qua uitgebreide bike fitting. Toch merkte ik wel dat juist de nieuwe cockpit, waarbij het ligstuur nog maar één ‘bovenbuis’ heeft die uitmondt in twee uiteindes en daardoor toch wat compacter en smaller is, me nog wat onwennig achterliet. De cockpit is uitstekend verstelbaar, zowel qua breedte als qua hoogte, maar voor mij persoonlijk voelde de ‘breedste’ stand aanvankelijk toch nog een beetje te smal. Door deze positie zat ik nóg compacter op de fiets, wat overduidelijk voor extra aerodynamica zorgt, maar ook voor – zeker in het begin – extra druk op de nek en schouders. Gelukkig wende ik tijdens de tweede rit al aan deze nieuwe houding en had ik er tijdens de daaropvolgende kilometers geen last meer van. Het ligstuur lager monteren is voor mij geen optie: dan wordt de druk op nek en schouders te groot.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Tim geniet van zijn eerste kilometers op de Canyon Speedmax CFR Disc eTap. (Foto: 3athlon.nl)

‘Er schoot één woord door mijn hoofd: comfortabel’

Tijdens mijn eerste ritten stelde ik mezelf meermaals de vraag wat ik nou eigenlijk vond van de fiets. Wat viel me op? Wat verraste me positief en wat viel misschien tegen? Kleine minpuntjes zijn er zeker – zo stoor ik me bijvoorbeeld aan het drinkbuisje van de aero bidon, dat met een magneetje aan het ligstuur zit ‘geplakt’ maar die regelmatig losschiet, en ook aan het feit dat de shifter buttons wel wat lager mogen zitten zodat ik ze niet soms per ongeluk aantik in de bochten – maar één woord schoot steeds weer door mijn hoofd: comfortabel. Of je nu hard of zacht rijdt, met wind of geen wind: ik heb het allemaal gedaan en telkens zat ik lekker. Aan het pushen of niet, aan het afzien of relaxed: ik reed lékker.

Ik zou het nu dan ook eindeloos kunnen hebben over het genot van elektrisch schakelen – zowel via het ligstuur als bij de remhendels te bedienen, soepel, geluidloos en voorzien van een uitstekende accu – of het feit dat dit de eerste Canyon is die is voorzien van schrijfremmen, waardoor de fiets veel beter remt, zeker bij slecht weer. Ik zou het kunnen hebben over de SRAM RED XG-1290 cassette (12 speed, 10-28) die uit één stuk gefreesd is, of over de velgen die niet alleen een lust voor het oog zijn, maar ook nog eens een ultiem gevoel van aerodynamica creëren en zo’n prachtig geluid maken waar je me altijd voor wakker mag maken. Of ik zou kunnen oreren over het Fizik Mistica zadel dat – en inderdaad, het is niet alleen een marketingpraatje – bijdraagt aan de ideale fietshouding. Maar wat ik ook kan doen, is nu gewoon nog even wat kilometers op die prachtige Canyon Speedmax CFR Disc eTap maken. De komende weken kan het nog. Die uitgebreide review hou je – zoals gezegd – van ons te goed!

Hier bekijk je alvast een uitgebreide fotoserie van de Canyon Speedmax CFR Disx eTap.