Aanstaande vrijdag staat Erik-Simon Strijk aan de start van de Israman in Eilat, Israël; net als vorig jaar, alleen zal hij dit jaar aan de halve afstand deelnemen in plaats van aan de hele. ,,Vorig jaar wilde ik eigenlijk ook de halve doen, maar kon ik niet meer omboeken”, legt hij uit. Strijk werd toen overigens wel vijfde. Aangezien de focus voor dit jaar duidelijk is, zit een hele zo vroeg in het seizoen er niet in: ,,Ik doe sowieso tot Almere geen hele meer. Alleen wat halfjes om aan de snelheid te werken. Als je een hele doet, verlies je die snelheid toch altijd een beetje.”
Strijk kijkt er in ieder geval naar uit om zijn seizoen af te trappen: ,,Even lekker racen in warme omstandigheden. Ik vond het vorig jaar een hele leuke race, goed georganiseerd. Het is lekker om te racen en te zien hoe je er voor staat.” Ondanks dat het nog vroeg in het seizoen is, durft hij al redelijk te vertrouwen op zijn vorm. ,,Ik ben lekker aan het trainen en ik denk dat het zwemmen en fietsen goed gaat. Met lopen weet ik niet zo goed hoe de vorm er nu voor staat. Ik denk niet heel slecht, maar dat is voor mij nog meer een vraagteken.” Dat heeft te maken met een paar kleine blessures, legt Strijk uit: ,,Daardoor heb ik iets minder kunnen lopen, maar ik ben wel altijd doorgegaan: het voelde alleen niet helemaal lekker. Eigenlijk ben ik sinds twee weken wel weer pijnvrij. Dus niet zoveel lange trainingen gedraaid, maar wel snelheid.”
Sleutelen aan nieuwe fiets
Een nieuwe fiets kan wel eens de veroorzaker van die pijntjes zijn geweest: ,,Dan ben je een beetje aan het verstellen en krijg je het nog niet helemaal 100 procent zoals je dat zou willen. Daar krijg je dan last van en dan weet je niet één-twee-drie waar het vandaan komt. Ik heb een beetje gesleuteld aan de positie om meer aerodynamisch en comfortabel op de fiets te zitten.”
‘Daar kan ik hem verwachten’
,,Proberen te winnen”, antwoordt Strijk kort en krachtig als we hem vragen naar zijn doel voor aankomende vrijdag. ,,Ik weet dat Diego van Looy start: normaal gesproken is hij wel goed in vorm. Het is leuk als ik hem zo lang mogelijk van mij af kan houden. Hij kan goed lopen en klimmen. De eerste tien kilometer (fietsen, red.) is gewoon klimmen, maar vorig jaar viel mij dat ook wel erg goed.” Hoe hij verwacht dat de race verloopt? ,,Ik denk dat ik een stukje voor lig met zwemmen. Ik heb een tijdje niet meer tegen hem geracet, maar vroeger was dat altijd zo. Op de fiets ben ik op het vlakke wel sterker. Nu met zo’n klim weet ik niet precies hoe dat gaat lopen. Lopend is Diego altijd in vorm, dus daar kan ik hem verwachten.” Het loopparcours van de Israman valt nog wel eens zwaar op de benen, maar gelukkig weet Strijk ook wat hij daar kan verwachten: ,,De eerste tien kilometer loop je naar beneden. Je moet je laten vallen en dan daarna tien kilometer op het vlakke. Dat kan wel tegenvallen, omdat je best wel met snelheid naar beneden komt en veel druk op je bovenbenen krijgt.”
Sneller zijn dan afgelopen jaren
Strijk houdt het tot het WK in Almere dus bij halve triathlons: ,,Dat geeft wat minder stress. Niet dat de hele nou heel veel stress geeft, maar het is toch een andere instelling. Op zich kan ik dat best wel goed, maar ik moet nu eerst aan snelheid werken voor Almere. Het is toch wel leuk om een keertje wat sneller te zijn dan de tijden die ik de afgelopen jaren heb gehaald.” Almere is dus het hoofddoel, maar Strijk heeft eerder met The Championship in Samorin nog een mooie race op de planning staan. Hij hoopt daar ondanks de Collins Cup, die de dag ervoor plaatsvindt, in een sterk pro veld te racen: ,,Daarvoor ga ik daarheen, om tegen de besten te racen en te kijken hoe je het in verhouding tot hen doet. Dat vind ik het mooiste: om tegen Kienle, Sanders en dat soort gasten te racen.”
Nog één kleine zorg
Maar eerst kijkt Strijk er vooral naar uit weer te racen tijdens de Israman. Nog wel een kleine kopzorg voor de wedstrijd: ,,Ik hoop dat ik morgen een wiel heb. Ik had net nieuwe wielen, maar in mijn voorwiel zijn er een paar spaken uit en mijn achterwiel is ook kapot gereden. Ik rij nu voor het eerst met SRAM 12-speed en dat rijden nog niet zoveel mensen. Dat is dan weer een andere body en dat is even uitzoeken. Dat is het grootste probleem. Het is in ieder geval dus hopen dat ik morgen een nieuw wiel heb.”