,,Ik vind Zwift leuk, maar rijden op de weg is veel beter.” En daar bedacht ‘Artiya’ een oplossing voor. Door veel ingewikkelde codes aan te passen, ontwikkelde hij een manier om binnen de wereldberoemde en populaire videogame Grand Theft Auto (GTA) een fiets te rijden en zo begint het ‘binnen fietsen’ eigenlijk pas echt op fietsen te lijken. ,,Ik mis de open wereld waarin ik kan verdwalen en bij toeval een nieuwe plek kan ontdekken”, schrijft ‘Artiya’ in zijn blog. ,,Zwift biedt deze ervaring niet en er zijn geen auto’s of ander verkeer. Ik was op zoek naar een spel dat de echte fietsbeleving biedt.”
En zo ziet dat er uit (tekst gaat verder onder video):
CarbonDescent
,,Het bedenken van een naam was misschien wel het lastigste onderdeel van het hele project”, schrijft de atleet. Gezien het ingewikkelde codeerwerk dat aan zijn GTA fietsbeleving voorafging, betwijfelen wij overigens of dat voor de gemiddelde mens ook het meest lastige onderdeel zou zijn geweest. ,,Het geven van namen aan dingen is mijn ‘superpower'”, schrijft ‘Artiya’ met een grappende ondertoon. ,,Ik bedenk het op basis van wat ik zie dat het is, wat het doet en dan gebruik ik een ander woord. Dit project is voor een fietsrit. Mijn fiets is van carbon en ik ben nog altijd een ‘carbon-based’ vorm van leven, dus carbon werd het. Het fietst hard en wanneer je daalt ga je ook hard. Dus: CarbonDescent. Ik zou nog een letter kunnen aanpassen zoals Swift naar Zwift, maar KarbonDezent was te gemaakt. Ik hou het dus bij CarbonDescent.”
Als je zelf ook wil fietsen in GTA en een beetje codeerwerk je niet afschrikt, vind je hier de CarbonDescent Sourcecode. In zijn blog vertelt ‘Artiya’ meer over het werk dat hij achter de schermen verrichtte om dit te realiseren.