,,Ik heb zelfs mijn benen extra goed geschoren.” Zo begon Sebastian Kienle afgelopen week vol goede moed aan een interessante testdag voor zijn tijdritpositie. Het is geen gebruikelijke test, want de bronzen man van Kona 2019 gebruikt een nieuwe gadget om zijn gegevens te verzamelen: de Notio Konect Aero Sensor. Dat betekent dat de test niet, zoals gebruikelijk, wordt uitgevoerd in een windtunnel of op de baan, maar op de weg. Over 100 kilometer testte Kienle verschillende posities op zijn fiets, om zo te kijken hoeveel positieve al dan niet negatieve invloed iedere verandering heeft op zijn aerodynamica. Pushing-limits deed verslag van de testdag.

Uitrusting en gegevens: ‘Het is verbazingwekkend hoe gemakkelijk het is om snel te rijden’ 
Uitgerust op zijn Scott Plasma 5 tijdritfiets met SRAM Red eTap AXS 1 x 12 groep, Speedplay pedalen, ZIPP 858 wielen, Schwalbe One TT-banden en een op maat gemaakte uitbreiding van de speedbar, trapt hij de 100 kilometer weg in 2:18 uur en dus een gemiddelde snelheid van 43,3 kilometer per uur. Zijn wattages hangt hij helaas niet aan de grote klok, maar zijn uitspraken doen vermoeden dat Kienle zelf positief verrast was: ,,Het is soms verbazingwekkend hoe gemakkelijk het is om snel te rijden.”

Notio Konect Aero Sensor
Met deze opkomende gadget van Notio – die zich onder het stuur van Kienle bevindt zoals te zien op onderstaande foto – hoopt Kienle inzicht te krijgen in wat zijn houding betekent voor zijn aerodynamica en dus snelheid. Zo laat het apparaat door middel van cijfers zien wat de invloed is van iets simpels als het pakken van je bidon of het verschil in oppervlak en dus snelheid tussen vooruit kijken en naar beneden. Zo kunnen verschillende materialen en posities getest worden om de optimale druppelvorm te creëren. Dan hebben we het over de kleine details die toch het grote verschil maken.

(tekst gaat verder onder foto)

Notio Konect. (Foto: Instagram)

Zweet analyse
Behalve voor een aerodynamica analyse, greep Kienle de kans ook aan om een zweet analyse uit te laten voeren. Daarvoor werden vijf pleisters met kussentjes op zijn lichaam bevestigd die tijdens de inspanning het zweet absorbeerden en later voor onderzoek naar het lab werden gestuurd. Op basis van deze resultaten wordt uiteindelijk de samenstelling van Kienle’s zweet bepaald. Bepaalde natriumwaarden kunnen hem veel helpen in het uitstippelen van het juiste voedingsplan om zo zijn prestaties te optimaliseren.

Details 
Voordat Kienle daadwerkelijk op zijn fiets stapte, controleerde hij het materiaal uiterst zorgvuldig. Zo werd de luchtdruk van de banden exact bepaald en stelde hij het totale gewicht vast (de optelsom van zijn lichaamsgewicht en het gewicht van zijn totale uitrusting). Toen hij na 100 kilometer weer voet op de grond zette, baande hij zich meteen weer een weg naar de weegschaal om te zien hoeveel gewicht hij was verloren in deze test tijdrit. Al deze data zullen een rol spelen in het analyseren van de uitkomsten van deze testdag.