Nadat eerder Tom Pidcock zich al uitsprak over het gevaar van tijdritfietsen – naar aanleiding van de heftige valpartij van tourwinnaar Egan Bernal – deelt nu ook Chris Froome zijn mening. De profwielrenner, die zelf ook al eens lelijk ten val kwam met een tijdritfiets, windt er geen doekjes om. “Het is niet veilig”, vertelt hij in een YouTube video.

Dat terwijl Froome zelf juist een sterke tijdrijder is. “Ik vind tijdrijden geweldig”, vertelt hij dan ook. “Het is een soort kunst. Het element van klimmers die het opnemen tegen tijdrijders in de grote rondes is interessant.” Toch zouden we tijdritfietsen anders moeten gebruiken dan we doen, vervolgt de atleet. “Toen ik vanmorgen een ritje maakte op mijn tijdritfiets en nadacht over wat er recent gebeurd is, moest ik wel concluderen dat tijdritfietsen niet gemaakt zijn om te gebruiken zoals wij dat doen. Je moet tijdritten nabootsen in je trainingen, maar er zijn eigenlijk geen wegen waar je een uur lang kunt rijden zonder last te hebben van stoplichten en ander verkeer. Dat gaat niet.”

‘Is het wel echt nodig?’

En een veilige omgeving is wel nodig wanneer je op een tijdritfiets rijdt, vindt Froome. “Je ligt in je stuur en moet overeind komen om te remmen. Dat is niet veilig. In wedstrijden met gesloten wegen kan dat, maar op een openbare weg zou ik de vraag willen stellen of het wel echt nodig is om een tijdritfiets te rijden? Moeten we dat soort ritten op een niet afgesloten, openbare weg – gezien de gevaren – niet op een normale racefiets rijden?”

Gravel en kasseien: ‘Niet vrij van risico’s’

Het is niet alleen het gebruik van tijdritfietsen die Froome in twijfel trekt, ook bij het belang van gravel en kasseien in koersen zet hij zijn vraagtekens. “Het is lastig om hier iets over te zeggen, want gravel en kasseien maken de koers. Maar het is niet vrij van risico’s. Atleten bereiden zich met hun ploeg maandenlang voor op een koers, maar dat kan door één valpartij op de kasseien of gravel voor niets zijn geweest. Ik begrijp dat het mooi is om naar te kijken, maar voor de renners is het een soort dobbelspel.”

In onderstaande video legt Froome zijn standpunt uitgebreid uit: