Ga er maar aan staan: je hebt als Canyon een topfiets in handen waar de beste atleten op rijden – Jan Frodeno, Patrick Lange en Lionel Sanders om maar even drie toch niet de minste namen te noemen – en waarmee je verschillende Wereldkampioenschappen wint, maar tegelijkertijd moet je blijven vernieuwen. Hoe maak je een fiets die al zo goed werd ontvangen en zoveel overwinningen boekte – we hebben het natuurlijk over de Canyon Speedmax – nóg beter? Wij gingen de afgelopen maanden aan de slag met de Canyon Speedmax CFR Disc eTap – de duurste en meest luxe fiets binnen de Canyon 2021 Speedmax-lijn – en konden deze ‘machine’ dus flink onder de loep nemen. Eerder las je al een hands-on en zag je een uitgebreide foto-reportage.

Van een machine kun je zeker spreken, want met een prijskaartje van 11.999 euro is van een ‘normale fiets’ bijna geen sprake meer. Uitgebreide onderzoeken om de fiets te perfectioneren gingen vooraf aan de daadwerkelijke productie, verschillende andere merken en experts werden ingeschakeld om de kleinste puntjes te ‘fine-tunen’.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Volledig high-end afgemonteerd

Voor de Canyon Speedmax CFR DISC eTap is gekozen voor de allerbeste onderdelen: zo is de fiets onder andere afgemonteerd met de SRAM Red eTap AXS groepset met powermeter, Zipp 858 NSW wielen, een aero carbon zadelpen, een Fizik Mistica zadel, en natuurlijk de in het oog springende cockpit. De geïntegreerde opbergmogelijkeden, zowel in de bovenbuis als in het frame zelf, maken de fiets wat dat betreft helemaal af. Liefhebber of niet, met deze fiets trek je sowieso enorm veel bekijks. Waar wij ook reden, waar wij ook kwamen: overal draaiden mensen om een glimp van de Speedmax op te vangen en we kunnen ze geen ongelijk geven. De fiets is een lust voor het oog en dat is wat ons betreft nog een understatement.

Comfort boven alles

Uiteindelijk kan een fiets nog zo high-end zijn afgemonteerd en er nog zo tof uitzien, als atleet ben je minstens evenveel op zoek naar comfort. 180 kilometer in een onprettige houding of op een fiets die zich niet lekker laat berijden, is logischerwijs geen optie. Laten we hem direct inkoppen: het fietsen op de Canyon Speedmax CFR DISC eTap is een waar genot. Toegegeven, de fiets excelleert op de lange rechte stukken en dat is ook precies wat je van een dergelijke fiets verwacht, maar ook als je uit je ligstuur komt – bijvoorbeeld tijdens een klimmetje of afdaling – voelt de Speedmax bijna als een verlengstuk van je lichaam.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Onze grootste zorg was het rijden met veel wind – de velgen zijn hoog en daarmee een lust voor het oog – maar in de praktijk bleek dit een ongegronde angst. We hebben in alle omstandigheden gereden, met harde en juist weinig wind en ook nog eens vanuit alle richtingen, maar we verloren nooit het gevoel van controle over de fiets. Ook op open dijk, met de wind van de zijkant, hadden we geen enkele moeite om de Speedmax recht en daarmee stabiel te houden. Je snijdt door de wind en zeker als je jezelf kunt aanleren om in een volledige aero-positie te blijven rijden, ervaar je echt een enorm voordeel ten opzichte van andere fietsen. Onderzoeken wijzen uit dat je bij het rijden op de Speedmax CFR Disc eTap tussen de 8 en 10 watt meer trapt, afhankelijk van het niveau dat je al hebt. Dit zou dan weer 2:30 minuut winst op 180 kilometer kunnen opleveren. Overigens ben je niet aangewezen op dit duurste model, want ook de instapmodellen van de nieuwe Speedmax 2021-lijn zouden net zo aero zijn als het topmodel. Of deze uitkomsten kloppen, is voor ons lastig meetbaar, maar wat we wel weten is dat we inderdaad ontzettend makkelijk hoge snelheden haalden.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Wat betreft die aero-positie ondervonden wij één nadeel aan de Canyon Speedmax CFR DISC eTap, want hoe gruwelijk mooi de cockpit ook is; in afstelmogelijkheden is hij enigszins beperkt. Ja, je kunt de breedte en de hoogte aanpassen en wat dat betreft lijken de mogelijkheden legio, maar voor welke afstelling we ook gingen, we bleven het gevoel houden dat onze ellebogen, onderarmen en handen zo dicht op elkaar zaten waardoor we een klein stukje aan comfort verloren. Zoals eerder in onze hands-on beschreven, zorgt de cockpit voor een redelijk belastende houding van de nek en schouders en daar moet je maar net goed tegen kunnen. Daarbij komt ook dat je – zeker op bijvoorbeeld een hobbelende weg – soms het gevoel kunt hebben dat je de controle over het stuur enigszins verliest, omdat je handen zó dicht op elkaar zitten. Door dat gevoel moet je de eerste paar ritten even heen en uiteindelijk zal dat ook wel verdwijnen.

Tekst gaat verder onder afbeelding

‘Direct enthousiast’

Terwijl je de meeste tijd in de aero-positie zit, zullen er ongetwijfeld ook momenten zijn dat je in een ‘normale’ fietshouding rijdt, bijvoorbeeld tijdens het klimmen en dalen, in bochten of gewoon tijdens de wat meer ontspannen ritten. Waar we onszelf er heel erg op betrapten behoorlijk te moeten wennen aan de cockpit, waren we direct enthousiast over de normale bars. De relatief brede stang geeft een perfecte grip en houvast, ziet er slick uit en is een mooie aanvulling op je aero-bars. Ook hier één klein minpuntje, tijdens onze intensieve intervals omhoog, gebeurde het nog wel eens dat onze hand een klein beetje schoof en daarbij onwillekeurig tegen de shifters (die zitten namelijk niet alleen aan het einde van het ligstuur, maar ook ter hoogte van je remmen, red.) aantikte. Ook dat is een kwestie van gewenning, maar wel iets om even op te letten.

Tekst gaat verder onder afbeelding

‘Ontzettend prettig als je maximale intervals rijdt’

Met een gewicht van 9.12 kilo (op papier, op onze eigen weegschaal kwamen we op 9.3, red.) valt de Canyon Speedmax CFR DISC eTap perfect binnen de marges van wat als ‘normaal/gebruikelijk’ wordt geacht. Eenmaal óp de fiets merk je niks meer van dat gewicht: je rijdt onder alle omstandigheden soepel, of dat nu op een vlakke weg is of omhoog. Het frame is stijf, stabiel en voelt ontzettend prettig als je volle bak rijdt tijdens bijvoorbeeld een paar korte, maximale intervals. Op die momenten is het Fizik Mistica zadel ook bijzonder prettig: op het oog een bijzonder kort en breed zadel, maar in de praktijk een zadel met een – ieder geval voor ons – perfecte pasvorm waardoor je ontzettend ontspannen, maar tegelijkertijd steady zit. Ongewenst naar voren glijden is er wat dat betreft niet bij.

Met liefde benoemen we ook de full 12-speed Sram Red eTap groep die op de Canyon Speedmax CFR DISC eTap zit. Als er iets bijdraagt aan het oppermachtige gevoel van op een luxe fiets rijden, dan is het wel deze set. Terwijl de shifters zelf prachtig in de fiets zitten verwerkt – zowel op het ligstuur als ter hoogte van de remmen – werkt het schakelen geluidloos en soepel. Of je nu weinig of juist veel kracht zet: als een situatie daar ineens om vraagt, kun je anticiperen en een tandje bij – of juist terug – schakelen. Zie je iemand demarreren en wil je de boot niet missen? Binnen een milliseconde zoek je de gewenste versnelling en kun je aanhaken.

Tekst gaat verder onder afbeelding

‘Een fiets met alle snufjes, toeters en bellen’

Het moge duidelijk zijn: de Canyon Speedmax CFR DISC eTap is een fiets met alles er op én er aan. Daar is het prijskaartje dan ook naar, maar als je het geld ervoor over hebt is dat prijskaartje meer dan gerechtvaardigd. Je krijgt er een strakke, prachtig vormgegeven triathlonfiets voor terug met alle snufjes, toeters en bellen die je in 2021 mag verwachten. Het is lastig om een fiets voor zo’n bedrag aan te raden, maar als je het geld hebt en kunt missen, dan zouden wij het in ieder geval wel weten!

Je bekijkt de volledige Canyon 2021 Speedmax-lijn hier. Daar kun je per fiets ook alle technische specificaties vinden.