Een beetje afleiding tijdens een zware of juist relaxte training is soms meer dan welkom, bijvoorbeeld in de vorm van muziek. Helaas heb je dan vaak gedoe met oordopjes die niet goed blijven zitten, het gevaar van omgevingsgeluid dat je niet meer hoort of juist het omgevingsgeluid dat zó hard is waardoor je de muziek niet meer goed kunt horen. Dankzij de koptelefoons van Aftershokz is dát in ieder geval verleden tijd.

Échte koptelefoons zijn dat overigens niet: in ieder geval niet in de vorm zoals je die gewend bent. Afterhokz stop je namelijk niet in je oren, maar op je jukbeenderen. Dankzij de zogenaamde ‘bone-conduction technologie’ wordt het geluid vervolgens via trillingen naar je oren – die dus volledig vrij blijven – gestuurd. De eerste keer dat je dit probeert, voelt dat wellicht wat onwennig. Dat wordt waarschijnlijk nog het beste geïllustreerd door een gesprek dat op onze redactie plaatsvond, de eerste keer dat we met de Aftershokz aan de slag gingen.

,,Dat klinkt goed. Wát een helder geluid. En ik kan jou ondertussen gewoon horen praten.” Er wordt wat naar elkaar gekeken. ,,Huh, maar ik hoor die muziek helemaal niet”, zegt iemand die de Aftershokz niet opheeft. ,,Jij wel, maar je kunt mij ook verstaan?” De daaropvolgende reactie is duidelijk. ,,Ja hoor, even duidelijk als de muziek.”

Muziek én veiligheid gaan hand in hand dankzij Afterhokz

Dit is, wat ons betreft, dan ook direct de beste reden om een Aftershokz aan te schaffen, in ieder geval wel wanneer je het fijn vindt om met muziek te trainen. Tijdens het fietsen en lopen hadden we geen enkele moeite om auto’s aan te horen komen, konden we een praatje maken met onze trainingsmaten en waren we ons zeer bewust van alles wat er om ons heen gebeurde. En dat terwijl we ondertussen lekker aan het genieten waren van opzwepende muziek. Ideaal!

Geluidskwaliteit top, lichtgewicht perfect

De Aftershokz Aeropex leent zich daar dan ook uitstekend voor, want door bluetooth connectivity kun je je telefoon binnen een paar seconden verbinden en vervolgens, via bijvoorbeeld Spotify, streamen wat je wil: een kind kan de was doen. Opvallend is de geluidskwaliteit: helder, scherp en lekker ‘vol’. Je hebt echt het idee een kwalitatief hoogstaande koptelefoon in handen te hebben. Daarom extra bijzonder: je voelt de Aftershokz nauwelijks zitten. Met een gewicht van minder dan 26 gram is ‘ie nauwelijks voelbaar, terwijl hij wel perfect op je hoofd blijft zitten. Zelfs als je op hoog tempo loopt tijdens bijvoorbeeld een interval. Ook voor lange trainingen is de Aeropex ideaal, want met een batterijduur van rond de 8 uur in vol gebruik, kun je lekker lang vooruit.

(tekst gaat verder onder video)

Met Aftershokz Xtrainerz het zwembad in, wel gebonden aan MP3

Daarnaast hebben we ook de Aftershokz Xtrainerz mogen testen. Een minstens zo mooie koptelefoon – qua uiterlijk nauwelijks verschillen – maar in gebruik wellicht net iets onhandiger. De Xtrainerz is namelijk gemaakt om mee te zwemmen. Inderdaad: met de Xtrainerz kun je onbezorgd muziek luisteren als je je onderwater bevindt. Koptelefoon onder je badmuts en gaan. En ja: ook dit werkt verrassend fijn. Enige nadeel: dit model heeft geen streamingmogelijkheid en moet dus ‘ouderwets’ worden volgegooid met bijvoorbeeld MP3-bestanden. Werkt allemaal soepel, maar in 2019 voelt dat toch een beetje als een stap terug.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het wel bijzonder tof is om ook tijdens het zwemmen muziek te kunnen luisteren: al is het alleen maar vanwege het idee dat het kán. Een mooie afleiding in het zwembad is best wel eens fijn, maar aan de andere kant: hoeveel atleten zouden er op zitten te wachten om tijdens het zwemmen naar muziek te luisteren?

Winactie

De koptelefoons van Aftershokz zijn te koop bij AthleteSportsWorld. In samenwerking met deze webshop verloten we één van de testmodellen. Je kunt dus een Aftershokz winnen! Meedoen kan tot en met maandag 7 oktober. In de loop van volgende week maken we de winnaar bekend. Wat moet je daarvoor doen?

-Like de Instagram pagina van AthleteSportsWorld

-Tag op onze Facebookpagina – onder dit artikel – een vriend, vriendin of jezelf en vertel daarbij waarom je vindt dat jij de Aftershokz zou moeten winnen. Laat gerust ook weten naar welke podcast/muziek je dan voornamelijk zou gaan luisteren!

Kortingsactie

Omdat we natuurlijk maar één winnaar kunnen selecteren en we begrijpen dat er ongetwijfeld meer atleten interesse hebben in de Aftershokz, biedt AthleteSportsWorld ook een mooie kortingsactie. De komende week – tot en met vrijdag 11 oktober – krijg je maar liefst vijftien procent korting op alle Aftershokz producten. Bij het plaatsen van je bestelling, kun je daarvoor gebruikmaken van de volgende code:

3AFTERSHOKZ