Om het online aanschaffen van een fiets – of beter gezegd de afhandeling van dat proces – eenvoudiger te maken, introduceert Canyon een zogenaamde Collect & Ride-Service bij deelnemende fietswinkels in Nederland en België. Dankzij die nieuwe methode worden bestelde fietsen opgebouwd en rijklaar gemaakt bij lokale fietsenwinkels, waar klanten uiteraard ook (nog steeds, red.) het onderhoud van hun fiets kunnen laten verzorgen.
Canyon is – afgaande op het aantal fietsen dat er rondrijdt – het meest populaire fietsmerk onder triatleten, maar toch haken sommige potentiële klanten nog wel eens af omdat ze zich laten tegenhouden door het aankoopproces dat volledig online gebeurt. Oorspronkelijk kocht je je Canyon online en werd die vervolgens thuisbezorgd, maar met de komst van een Canyon Factory Service in Eindhoven kwam daar recentelijk al de mogelijkheid bij om je gloednieuwe fiets ook daar op te halen. Maar, met de nu geïntroduceerde Collect & Ride-Service wordt ook de brug tussen online winkelen en de lokale fietshandel overbrugd.
“Canyon werkt al meerdere jaren samen met onafhankelijke fietsenwinkels om klanten toegang te bieden tot deskundig onderhoud en reparaties. Dit servicenetwerk wordt nu verder uitgebreid, zodat klanten voortaan de optie hebben om hun favoriete fietsenwinkel te kiezen voor de levering en eindmontage van hun fiets. Canyon’s Collect & Ride is ontworpen voor iedereen die op zoek is naar de meest eenvoudige manier om online een fiets te kopen. Canyon-fietsen worden traditioneel geleverd in stevige dozen om ze veilig te houden, compleet met alle benodigde gereedschappen voor de montage. Hoewel de eenvoudige instructies de montage van een Canyon-fiets gemakkelijk maken, kan dit voor sommige nieuwe klanten of onervaren fietsers toch een ontmoedigende taak zijn. Zelfs voor ervaren fietsers kunnen een gebrek aan ruimte of tijd de montage van een nieuwe fiets onhandig maken.”
Fietsen zijn nog steeds te bestellen via Canyon.com en/of de Canyon app. Daar kun je vanaf nu ook een zogenaamde ASP (Authorized Service Partner) in de buurt selecteren. “De retailers die de Collect & Ride-service aanbieden, zorgen voor het uitpakken en monteren van de fietsen die door Canyon worden verzonden, het afvoeren van alle kartonnen verpakkingsmaterialen en het leveren van wat de klant het liefst wil: de nieuwe fiets, compleet met instructiehandleidingen en gereedschap voor kleine aanpassingen, klaar om op te halen en te rijden.”