Het betere weer is hopelijk in aantocht: in februari kregen we zelfs al een voorproefje. Bij het betere weer komen de benen ook weer onder de lange broeken vandaan. Hoewel jouw goddelijke stronken gebruind en strak waren voor je ze in de herfst wegstopte, zijn ze nu waarschijnlijk veranderd in een koppel melkbussen. En dan komt dat andere weer ter sprake: scheer ik mijn benen? Racefietsblog nam de proef op de som en kwam met een aantal tips. Omdat het ook voor triatleten van toepassing is, delen we ze graag met jullie.

Waarom eigenlijk?

Alle profs scheren hun benen en of de reden nu is dat het beter masseert of dat je bij wonden geen last hebt van die vervelende haren: de vraag blijft of de recreatieve atleet hierin mee gaat? We worden tenslotte niet dagelijks gemasseerd en ook dat vallen proberen we zo veel mogelijk te vermijden.  Daarnaast moet je je parter al enthousiast krijgen, want ondanks dat geschoren benen in je trisuit goed staan, loop je natuurlijk niet de hele zomer in je triathlonpak. Bij dames onder ons zal er minder gek worden opgekeken, maar bij de heren wordt er nog wel eens lacherig over gedaan. En eerlijk is eerlijk: als je aan het winkelen bent of misschien een dagje op het strand ligt, zien die gladde kale benen er bij de mannen opeens veel minder stoer uit.

Om te beginnen hebben we alvast een goed argument om het wél te doen: het is gewoon sneller. Natuurlijk is dat wel afhankelijk van de hoeveelheid haar die je normaal op je benen hebt. Hoe hoger je Chewbacca-score, hoe meer je voordeel als je je benen scheert. Specialized laat het je in onderstaande editie van hun rubriek ‘The Win Tunnel’ zien.

(tekst gaat verder onder de video)

Het grappige is dat heren elkaar alleen vragen: ga je nog scheren of niet? Doorvragen doen ze eigenlijk niet. Hoe? Wat? Waarom? Het wordt al snel een beetje een gênant gesprek voor de mannen. Bij Racefietsblog namen ze de proef gewoon op de som. Iedere atleet die zijn benen al scheert, mag de rest van dit artikel overslaan want iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier. Zoals Recefietsblog zelf schrijft: ,,Dit is meer voor de scheermaagden.”

Aan het werk

Als je veel haar op je benen hebt, kun je eerst met een tondeuse grotendeels de haren weg scheren. Wanneer je direct met een scheermesje begint, gaat het heel lastig als je haren nogal lang zijn. Dan komen er opeens rare vragen naar boven: tot waar scheer je je eigenlijk? Tot net aan de rand van je wielerbroek? Dat ziet er wel stom uit als je in korte broek over straat gaat, dus tot aan de lies is aan te bevelen. Daarbij de tip om niet te hoog in de lies te scheren omdat daar de meeste irritatie vandaan komt bij het fietsen.

(tekst gaat verder onder de foto)

Tot waar scheer je eigenlijk? (Foto: Hyddrox op Imgur).

Na het eventuele voorbewerken kun je het bad vol laten lopen (maar een douche gaat ook prima) en de benen even lekker warm laten worden. Daarna  insmeren met scheerschuim, dat net als bij je baard net even lekkerder scheert. Dan met het scheermesje langzaam van beneden naar boven (tegen de haargroeirichting in): dan wordt het resultaat het mooist. Het onderbeen gaat het makkelijkst zittend (of liggend in bad), het bovenbeen gaat beter staand. Voor de heren zullen de eerste halen opvallend zacht zijn, heel anders dan wanneer je je baard scheert. De haartjes op je benen zijn ook een stuk minder stoppelig. Als je klaar bent, controleer dan nog eens goed de ‘moeilijke plekken’. Met name de knieholtes zijn lastig te scheren, waardoor er stiekem toch nog achtergebleven haartjes kunnen zitten.

De eerste dagen met gladde benen zullen wel even wennen zijn. Ten eerste zal je broek raar aanvoelen, maar als je een rondje fietst zal je ook merken dat het anders voelt. Het kan zijn dat het de eerste paar dagen een beetje jeukt, maar insmeren met gewone crème is in de meeste gevallen de oplossing.

Lang verhaal, maar hier in het kort de stappen:

  • Tondeuse gebruiken voor ‘grove werk’
  • Onder douche of in bad
  • Scheerschuim en scheermesje
  • Van beneden naar boven scheren
  • Let op de achterkant en knieholtes (vraag eventueel je partner om te helpen)
  • Insmeren met crème
  • Fietsen maar. Of lopen. Of zwemmen natuurlijk.