De powermeter van het bedrijf iQsquare was sowieso al geen groot succes en ook de zweem die rondom het bedrijf – dat al jaren niet uitlevert – hangt, wordt met de dag vager. Geen wonder ook, want online klagen honderden, zo niet duizenden kopers over het feit dat ze tot op de dag van vandaag nog steeds niet worden ingelicht over de stand van zaken, hun geld niet terug krijgen en ook geen enkele respons krijgen op hun berichten. In de ergste gevallen geven klanten zelfs aan dat hun account wordt geblokkeerd na het herhaaldelijk zoeken van contact.

iQsquare haalde inmiddels lang geleden een miljoen euro op via een kickstarter-project, werd ook uitgeroepen tot het meest succesvolle project en pompte in de beginfase ook nog eens geld in een eigen, uiteindelijk geflopte triathlonploeg. Een samenvatting van wat er sindsdien allemaal gebeurde vind je hier, maar een korte samenvatting luidt als volgt: de triathlonploeg viel al binnen een paar maanden uit elkaar, daarbij verdween voor tonnen aan geld én de powermeter is tot op de dag van vandaag nog steeds niet aan kopers geleverd.

Daar wringt de schoen nog het meest, want waar iQsquare herhaaldelijk beloofde de powermeter ‘nu echt binnen een paar weken’ te leveren, iets dat al bijna een jaar wordt volgehouden, gebeurde dat dus niet. Daarentegen ligt alle vorm van informatie richting kopers vrijwel stil en klagen klanten dus dat zij helemaal niks meer horen. Als je op de Facebookpagina van het bedrijf kijkt, is het stuitend om te zien wat een haast oneindige stroom aan reacties er wordt geplaatst. Nog stuitender is het om te zien dat er inderdaad helemaal niet wordt gereageerd en dat klanten met lege handen in de kou blijven staan.

Inmiddels is er zelfs een Facebookpagina, iQ2 Power Meter – Backers and Customers, opgericht waar heel veel klanten hun ervaringen met elkaar delen. Ook daar geeft iedereen aan – op een enkeling na – dat iQsquare een grote flop is, een luchtbel en een gerichte vorm van oplichting. De groep heeft al bijna 900 leden.