Het is niet duidelijk hoeveel geld er gemoeid is met de overname, maar het in Engeland gevestigde Runna – en de gelijknamige app – is overgenomen door Strava. De overname past in de strategie van Strava om meer lopers aan de app te binden, omdat dit nog steeds één van de snelst groeiende sporten ter wereld is.

Strava heeft 150 miljoen gebruikers, verspreid over 185 landen, en ziet vooral onder Gen Z (mensen geboren tussen 1997 en 2012, red.) een enorme toename in loopactiviteit. Runna is een app die haar oorsprong vond in 2021 en een jaar later publiekelijk live ging. Ook Runna is actief in maar liefst 180 landen en was vorig jaar nog één van de finalisten in de strijd om beste Apple app te worden. Runna maakt voor gebruikers persoonlijke trainingsschema’s.

Met vorig jaar bijna een miljard geregistreerde runs, ziet Strava CEO Michael Martin er wel heil in om meer in te zetten op die persoonlijke trainingsplannen. “Die strategie van Runna past perfect bij ons”, vertelt hij. Overigens blijft Runna in ieder geval de komende periode een op zichzelf staande app. Strava zal de komende tijd investeren om Runna door te laten groeien. Hoe beide apps in elkaar verweven worden – als dat überhaupt al gebeurt – blijft vooralsnog onduidelijk.