Een triathlon in een ver land kan een onvergetelijke ervaring zijn, reizen met je kostbare triathlonfiets zonder een goede voorbereiding helaas ook. Het meeslepen van een fiets brengt de nodige stress met zich mee, maar een goede voorbereiding kan die stress al een stuk verminderen. Om deze reden een aantal tips die je helpen bij het vliegen met een fiets. 

Kies je koffer

Er zijn verschillende soorten fietstassen en -koffers beschikbaar, van hard plastic tot gevoerde tassen. Voor alle opties zijn argumenten voor en tegen: bestudeer daarom van tevoren goed wat bij jou wensen past. Voor ieder soort koffer of tas zul je je fiets in meer of mindere mate uit elkaar moeten halen. Juist voor triathlonfietsen kan dit lastig zijn: bij sommige fietsen kán het stuur er namelijk niet af. In zo’n geval zijn er speciale tassen waarbij je de fiets met stuur en al op een metalen frame vast maakt (bijvoorbeeld de Scicon Triathlon tassen). In andere gevallen is het juist beter om voor een harde plastic koffer te kiezen, bijvoorbeeld voor de veiligheid van de fiets. Wanneer je van plan bent vaker te vliegen, loont het de moeite om een koffer aan te schaffen. Als je maar één keertje vliegt, kun je soms beter huren.

(tekst gaat verder onder de foto)

Kies de goede koffer of tas: sommige sturen kunnen niet los. (Foto: 3athlon.nl)

Onthoud je afstellingen

Je bent je vlucht goed doorgekomen en ook de fiets is op de juiste bestemming aangekomen. Snel je fiets in elkaar zetten, maar hoe hoog stond dat zadel ook alweer? Voorkom dat je opnieuw het wiel moet uitvinden en schrijf van tevoren op hoe en op welke lengte/hoogte alles vast zat. Daarnaast kun je met tape goed op de zadelpen markeren tot hoever deze het frame in moet. Vergeet ook niet op te schrijven en te markeren hoeveel spacers er onder de stuurpen zaten, met hoeveel nM alles vast moest en waar dat ene schroefje ook alweer bij hoorde. Kortom: alles wat los moet, moet ook weer vast, dus registreer goed wat waar hoorde.

Daarnaast is het aan te raden om je schoenen en pedalen in je handbagage te stoppen en alle afstellingen van je fiets in je telefoon op te slaan. Mocht je fiets onverhoopt niet (op tijd) op locatie zijn, dan kun je alsnog met een huurfiets goed van start.

Ken je vliegtuigmaatschappij

Sommige vliegtuigmaatschappijen vragen ongekend hoge prijzen voor ‘oversized’ bagage. Sebastian Kienle liet een keer een ticket zien waarbij er ruim 800 euro moest worden afgerekend om zijn kostbare Scott mee te kunnen nemen. Zoek dus van tevoren uit welke maatschappij welke tarieven rekent voor een fiets(box), oversized bagage of een extra tas. Er zijn fietstassen beschikbaar waarbij het frame en de wielen in een aparte tas zitten om zo net onder de oversized bagage afmetingen te blijven (Hen House tas van Ruster Sport). Zoek daarom van tevoren uit wat de bagageregels van de vliegtuigmaatschappij in kwestie zijn, zodat je niet voor verrassingen komt te staan aan de gate. Meet van tevoren ook je tas op, mocht het grondpersoneel bij de check-in balie enige overtuiging nodig hebben dat je je huiswerk hebt gedaan.

(tekst gaat verder onder de foto)

Sebastian Kienle kwam voor een nare verrassing te staan bij het inchecken van z’n fiets. (Foto: Sebastian Kienle)

Oefening baart kunst

Wacht niet tot het laatste moment om te zien of alles past. Doe in de week voor de vlucht op een rustig moment een ‘oefenronde’ met in- en uitpakken. Dan weet je meteen hoe alles werkt en of het past en dat zorgt voor minder stress voor de reis zelf.

Inspectie

Fietstassen zijn voor douaniers aantrekkelijke objecten om aan een inspectie te onderwerpen. Ze zullen jouw spullen echter nooit zo zorgvuldig in kunnen pakken zoals je zelf hebt gedaan. Mocht je besloten hebben om je wetsuit, helm, schoenen en andere spullen bij je fiets te stoppen, pak ze dan in iets zachts in. Op deze manier raakt het minder snel beschadigd wanneer alles weer ‘ingepakt’ wordt na inspectie.

(tekst gaat verder onder de foto)

Een triathlon in een ver land is een onvergetelijk ervaring. (Foto: 3athlon.nl)

Reis Unplugged

Wanneer je een electronisch schakelsysteem hebt, is het aan te raden om de batterij los te koppelen. Wanneer er dan in de tas of koffer op het schakelsysteem wordt gedrukt, raakt je batterij niet leeg. Vergeet ook niet extra batterijen mee te nemen voor je powermeter, cadansmeter of andere sensoren. 

Inpaktips

  • Doe om alle buizen van het frame buizen isolatiemateriaal. Dit is verkrijgbaar bij de meeste doe-het-zelf zaken en zorgt voor extra bescherming in de fietstas.
  •  Zorg dat je frame en wielen elkaar niet beschadigen door de wielen in een wieltas te stoppen wanneer de tas of koffer geen extra compartiment heeft voor de wielen.
  • Neem een pedaalsleutel en momentsleutel mee om alle onderdelen makkelijk en veilig los en vast te maken. Met name bij carbon fietsen is het belangrijk om de onderdelen met het juiste aantal nM vast te draaien om schade te voorkomen. Check van tevoren of jouw gereedschap in de handbagage mee mag.