Challenge Almere-Amsterdam geldt als de oudste triathlon van Europa en de op een-na-oudste triathlon van de wereld: in de Polderstad ligt een heleboel historie als het gaat over ‘onze’ sport en dat is voor RTL reden genoeg om volgende week zondag, 30 mei (13:00 uur, RTL 7, red.), een documentaire over de triathlonsport in het algemeen en het evenement in het bijzonder te maken. Leuk om te vermelden: de documentaire (Breaking Business, red.) wordt mede mogelijk gemaakt door 3athlon.nl.
In de documentaire wordt ingegaan op de magie van de sport: wat drijft mensen om 3.8 kilometer te zwemmen, 180 kilometer te fietsen en 42.2 kilometer hard te lopen? Hoe kan het dat de sport – na een behoorlijke dip – de laatste jaren zo enorm in de lift zit en wat komt er eigenlijk organisatorisch kijken bij een evenement met een internationaal karakter? Niet alleen de organisatie achter Challenge Almere-Amsterdam komt aan het woord, maar ook topatleten als Yvonne van Vlerken, Dirk Wijnalda en Karsten Kroon, én bedrijven die binnen de triathlonwereld actief zijn. Eén van die bedrijven is bijvoorbeeld Tri2one Coaching.
Naast het feit dat de uitzending – die dertig minuten duurt – mede mogelijk wordt gemaakt door 3athlon.nl, zal hoofdredacteur Tim Moria ook een bescheiden rol in de documentaire spelen. “Wij zijn 3athlon.nl jaren geleden gestart met de wens om deze mooie sport meer onder de aandacht te brengen. We zagen de sport groeien, een grote aanwas van nieuwe atleten, meer en grotere wedstrijden, terwijl de verslaglegging ontzettend achterbleef. Dat gat hebben wij de afgelopen jaren zo goed mogelijk proberen te vullen en zullen dat ook met passie en bevlogenheid blijven doen. Als er dan een documentaire wordt gemaakt over de ontwikkeling van de sport en de impact die een evenement als Challenge Almere-Amsterdam heeft, die ook nog eens nationaal op televisie wordt uitgezonden, steunen we dat ontzettend graag”, aldus Moria die voornamelijk over de rol van de media zal praten.