Gisteren baarde Wanda Sports Group opzien door bekend te maken dat het Ironman heeft verkocht: voor naar verluid 730 miljoen dollar hebben de bedrijven Advance en Orkila de ‘Ironman-tak’ van het Chinese bedrijf overgenomen. Maar wat zijn Advance en Orkila eigenlijk voor bedrijven? Zo blijkt er onder andere een bescheiden link met Nederland en lijkt de focus voorlopig gelegd te worden richting de media-kant van de events.

Wat direct opvalt is dat zowel Orkila als Advance zich voornamelijk bezighouden met het investeren in al bestaande bedrijven – voornamelijk binnen de mediabranche – om deze zo snel mogelijk naar een hoger niveau te tillen. ,,We gaan partnerschappen aan om grote merken op te bouwen”, staat er bijvoorbeeld op de website van Orkila, dat in 2013 werd opgericht, geschreven. ,,Vooral binnen de wereld van media, entertainment en soortgelijke sectoren.”

Vermogen: meerdere miljarden

Advance, een familiebedrijf dat uit 1922 stamt, heeft dezelfde ambities en heeft onder andere aandelen in Discovery (meerderheidsbelang, red.) dat eigenaar is van bijvoorbeeld Eurosport. ,,We investeren voornamelijk in bedrijven die zich bezighouden met media, communicatie en de technische industrie.” Naast Eurosport en Discovery heeft Advance onder andere belangen in Vogue, Vanity Fair en GQ. Het familiebedrijf heeft een vermogen van naar verluid meerdere miljarden.

Nederlandse link naar Stage Entertainment

Een link naar Nederland is er ook, want zo heeft Advance ook een flinke lepel in de pap binnen Stage Entertainment, het internationale entertainmentbedrijf dat in 1998 door Joop van den Ende werd opgericht en waarvan het hoofdkantoor nog steeds in Amsterdam is gevestigd. In 2015 kocht CVC Capital Partners al 60 procent van de aandelen van Stage Entertainment, maar drie jaar later was het Advance dat álle aandelen overnam en daarmee volledig eigenaar werd van Stage Entertainment. De Nederlandse mediamagnaat bleef wel als adviseur aan zijn voormalige bedrijf verbonden.

Ook geldschieter PTO duikt zijdelings op

Ook opvallend: eerder was het de PTO – waar de Waalse miljardair Michael Moritz als voornaamste geldschieter geldt – die interesse toonde in een overname van Ironman. Moritz is als zakenman verbonden aan diverse bedrijven en zit onder andere in de board of directors van het bedrijf Group Nine Media, een Amerikaanse media-holding. Dat bedrijf ontving investeringen vanuit Discovery Inc., dat op haar beurt weer geld ontving van Advance.

Water bij de wijn

Wanda Sports Group heeft met de verkoop uiteindelijk wel water bij de wijn gedaan. Eerder werd geroepen dat ze Ironman overwogen te verkopen voor een bedrag van 1 miljard dollar.